آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک

رانندگی با خودروهای اتوماتیک به نسبت خودروهای دستی بسیار راحت‌تر است. این نوع خودرو به دلیل عدم وجود پدال کلاچ و همچنین عدم نیاز به کلاچ‌گیری برای تعویض دنده، رانندگی اسان و متمرکزتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما رانندگی با دنده اتوماتیک، تفاوت‌هایی با رانندگی با خودروهای دستی دارد. در ادامه در وبلاگ گیربکس کار ایرانیان، قصد داریم به آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک بپردازیم.

رانندگی با دنده اتوماتیک چگونه است؟

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، رانندگی با خودروهای اتوماتیک راحت‌تر از خودروهایی است که از گیربکس‌های دستی استفاده می‌کنند. خودروهای اتومات تنها دارای پدال گاز و ترمز هستند و نیازی به کلاچ‌گیری برای تعویض دنده ندارند. به این صورت، علاوه بر افزایش تمرکز راننده در هنگام رانندگی، آسانتر شدن راندن خودرو نیز یکی دیگر از مزایای رانندگی با دنده اتوماتیک است.

مطلب پیشنهادی:تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

در قدم اول، رانندگانی که قصد یادگیری رانندگی با دنده اتومات را دارند، در ابتدا باید با حالت‌های دنده در خودروهای اتوماتیک آشنا شوند. در خودروهای اتوماتیک 4 حالت دنده وجود دارد که در مواردی، با اعدادی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

آموزش رانندگی با دنده اتومات

حالت اول، حالت پارکینگ یا P است. در این حالت خودرو به صورت ساکن قرار می‌گیرد. معادل این دنده در خودروهای دارای دنده دستی، قرار دادن آن در دنده است. در صورتی که خودروی اتوماتیک را روی حالت P قرار دهید، حتی در صورت گاز دادن نیز خودرو حرکت نمی‌کند. بهتر است این حالت را زمانی که قصد توقف چند دقیقه‌ای دارید، انتخاب کنید و از قرار دادن گیربکس در این حالت زمانی که پشت چراغ قرمز هستید، خودداری کنید.

حالت دوم، حالت R است. این حالت که مخفف کلمه Revers است، عمل دنده عقب را انجام می‌دهد. زمانی که خودرو را در این حالت قرار داده و گاز دهید، خودرو به سمت عقب حرکت می‌کند.

سومین حالت دنده در خودروهیا اتوماتیک، حالت N است. حرف N که مخفف Neutral است، نشان دهنده وضعیت خلاص خودرو است. این دنده خودرو را در وضعیت و سرعتی که بوده، حفظ می‌کند. به عنوان مثال، اگر با سرعت 30 کیلومتر برساعت رانندگی کنید و دنده را روی حالت N قرار دهید و سپس خودرو را خاموش کنید، پس از روشن کردن مجدد خودرو، سرعت همان 30 کیلومتر برساعت خواهد بود.

چهارمین و آخرین حالت دنده اتومات که رانندگانی که تمایل به گذراندن آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک دارند، باید آن را بدانند، حالت D یا Drive است. این حالت همانطور که از نامش پیداست، نشان دهنده وضعیت رانندگی است. با قرار دادن خودرو در این دنده، می‌توانید با فشردن پدال گاز، خودرو را به حرکت درآورید.

حالت‌های دیگر دنده اتوماتیک

در برخی از خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند، علاوه بر حروف بالا، اعدادی مثل 1.2.3 نیز روی صفحه دنده قرار دارند. این اعداد، نشان دهنده دنده‌های سنگین هستند و در مواردی، راننده می‌تواند از آنها برای تعویض دستی دنده استفاده کند. برای مثال، زمانی که راننده به سرعت و شتاب زیادی نیاز داشته باشد، می‌تواند از این دنده‌ها استفاده کند.

مطلب پیشنهادی:چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم

علاوه بر این، در برخی از خودروهای گرانقیمت، دنده‌ای به نام S وجود دارد که نشان دهنده حالت Sport است. این حالت به خودرو این امکان را می‌دهد که از قدرت و شتاب بیشتری برخوردار شود و بتوانید با دنده سنگین در مسیرهای کوهستانی و… رانندگی کنید. البته این قابلیت تنها در خودروهای لوکس و گرانقیمت دیده می‌شود و خودروهای اقتصادی از آن بی‌بهره هستند.

آموزش رانندگی با دنده اتومات

در ادامه، نحوه رانندگی و مدیریت خودروی اتوماتیک و همچنین سه علم شروع به حرکت، توقف و پارک خودرو و همچنین دنده عقب توضیح داده شده است. برای تسلط کامل به نحوه رانندگی با خودروی اتوماتیک، باید هرکدام از این مراحل را چندین بار تمرین کنید تا بتوانید خوب به آنها مسلط شوید.

آموزش رانندگی با خودروی اتوماتیک: شروع به حرکت

اولین مرحله، به حرکت درآوردن خودرو است. در ابتدا باید صندلی و آینه‌ها را تنظیم کنید. سپس باید پدال ترمز را تا آخر نگه دارید. کلید خودرو را به سمت چپ بچرخانید و دکمه استارت را فشار دهید. پس از روشن شدن خودرو، آهسته پدال ترمز را رها کنید تا خودرو شروع به حرکت کند. به این صورت، بدون فشار دادن هیچ پدالی، خودرو به آرامی حرکت خود را اغاز می‌کند.

مطلب پیشنهادی:روشن کردن ماشین اتومات با هل دادن

اکنون برای اینکه بتوانید سرعت خودرو را بیشتر کنید، می‌توانید اندکی پدال گاز را فشار دهید. با فشار دادن این پدال، دور موتور افزایش پیدا کرده و سرعت خودرو بیشتر می‌شود.

نکته مهمی که بهتر است هنگام رانندگی با خودروهای اتوماتیک رعایت کنید، این است که از پای چپ خود استفاده نکنید. در خودروهای دستی، رانندگان برای نگه داشتن کلاچ از پای چپ خود استفاده می‌کنند؛ با توجه به عدم وجود پدال کلاچ در خودروهای اتوماتیک، بهتر است تنها از پای چپ خود استفاده کنید. یکی دیگر از دلایل این کار، این است که ممکن است هنگام رانندگی گیج شوید و اشتباها هردو پدال را به صورت همزمان فشار دهید. در این صورت، دو حالت وجود دارد:

  1. خودرو با شدت متوقف شده و خاموش می‌شود. این اتفاق ممکن است بر سلامت گیربکس و خودرو تاثیر منفی بگذارد.
  2. خودرو شتاب زیادی گرفته و حادثه‌ای نگوار مثل تصادف رخ دهد.

تعمیرگاه تخصصی گیربکس کار ایرانیان، یکی از مراکز تخصصی تعمیر گیربکس در غرب تهران و مرزداران است. در این مرکز، کارشناسان زبردست و ماهری مشغول کار هستند که هرکدام سالها دانش و تجربه تخصصی در زمینه تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک خودرو را دارا هستند. برای استفاده از خدمات تیم ما، می‌توانید به مزداران، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید. در این مرکز انواع خدمات تعمیر گیربکس اتومات کیا، تعمیر گیربکس MVM، تعمیر گیربکس اتوماتیک هیوندای و… ارائه می‌شود.

آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک: توقف خودرو

برای توقف خودروی اتوماتیک، باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا خودرو را به صورت کامل متوقف کنید.
  2. دنده را روی حالت N قرار دهید و ترمز دستی را بکشید.
  3. دنده را روی حالت P قرار دهید تا خودرو در حالت پارکینگ (Parking) قرار بگیرد.

به این ترتیب، خودرو را متوقف و پارک کنید.

آخرین مرحله موزش رانندگی با گیربکس اتوماتیک: دنده عقب

حرکت دادن خودرو به سمت عقب راحت‌تر از حرکت به جلو است. برای حرکت خودرو به سمت عقب، کافی است خودرو را روشن کنید، دنده را از حالت P روی حالت R منتقل کنید و سپس به آرامی پایتان را از روی پدال ترمز بردارید. به این ترتیب، خودرو به آرامی شروع به حرکت به سمت عقب می‌کند. اگر نیاز به سرعت بیشتری باشید نیز می‌توانید اندکی پدال گاز را فشار دهید.

سخن آخر درباره رانندگی با دنده اتوماتیک

در این مطلب از وبلاگ سایت گیربکس کار ایرانیان، سعی کردیم انواع دنده‌ها در خودروهای اتوماتیک را شرح دهیم و نحوه رانندگی با خودرو را به شما آموزش دهیم. با یادگیری و تمرین موارد بالا، می‌توانید به خوبی رانندگی با خودروی اتوماتیک را فرا بگیرید. البته نکاتی نیز وجود دارد که بهتر است آنها را رعایت کنید.

به عنوان مثال، هرگز زمانی که خودرو کاملا ساکن نشده، دنده را روی حالت P قرار ندهید. این کار ممکن است به قفل شدن دنده منجر شود. علاوه بر این، اگر خودروی شما دارای حالت دنده S است، از آن در زمان مناسب مثل رانندگی در کوهستان استفاده کنید.

گیربکس کار ایرانیان

گروه تعمیرگاهی گیربکس کار ایرانیان، یک تیم تخصصی و باتجربه در زمینه تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک خودروهای خارجی است. در این مرکز، خدمات تعمیر انواع گیربکس اتومماتیک ارائه می‌شود. علاوه بر آن، شما می‌توانید با مراجعه به این مرکز، از خدمات مختلف ما نظیر سرویس گیربکس اتوماتی و تعویض روغن گیربکس اتومات بهرمند شوید. شما می‌توانید در روزهای غیرتعطیل از ساعت 8 صبح تا 9 شب، به مرزداران، جنب شیخ فضل الله نوری، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید.

*مطالب پیشنهادی:

»»تبدیل دنده دستی به دنده اتوماتیک««

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس