تعمیر گیربکس اتوماتیک DCT

تعمیر گیربکس اتوماتیک DCT

تعمیر گیربکس اتوماتیک DCT

گیربکس DCT یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است. DTC که مخفف “Direct Torque Control” است، نوعی سیستم انتقال سریع کلاچ است. دو نوع کلاچ خشک و مرطوب وجود دارد.گیربکس اتوماتیک بدون دردسر تعویض دنده و استفاده از پدال کلاچ، سواری راحت را به راننده ارائه می دهد. با این حال، این سیستم اغلب تصور رانندگی را کمی خارج از کنترل راننده ایجاد می کند. زیرا گیربکس اتوماتیک در مقایسه با سیستم ترتیبی، یعنی در مقایسه با گیربکس دستی، زمان بیشتری برای تشخیص واکنش های شتاب و کاهش سرعت راننده نیاز دارد. این امر هم بر عملکرد تأثیر منفی می گذارد و هم باعث می شود خودرو سوخت بیشتری مصرف کند. این معایب با سالها کار منجر به پیشرفت های فنی در سیستم انتقال اتوماتیک شده است. یکی از انتقال های توسعه یافته گیربکسDCT بود. به خصوص با انتقال DCT، که پس از سال 2009 گسترده شد، هدف آن تعویض سریع تر دنده ها است. تعمیر این گیربکس DCT به دانش و تجربه کافی نیاز دارد و نباید آن را به دست هر تعمیرگاهی بسپارید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

هدف گیربکس DCT این است که تعویض دنده را بسیار سریعتر و روان تر انجام دهد. با گیربکس DCT نیز سعی شده تا فاصله اتلاف سوخت به حداقل برسد.

DCT تعویض دنده را بسیار سریعتر و روان تر می کند. بنابراین، شکاف عملکرد و اتلاف سوخت بین خودروی گیربکس دستی و خودروی گیربکس اتوماتیک را به حداقل می رساند.
 

تعمیر گیربکس DCT در تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان

گیربکس‌های دو کلاچه، همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، مجهز به دو کلاچ هستند تا تعویض دنده در این خودروها با سرعت بالاتر و فاصله کمتری نسبت به گیربکس‌های AT انجام شود. این گیربکس‌ها بیشتر در خودروهایی استفاده می‌شود که کارخانه بخواهد محصول آن‌ها شتاب‌گیری بالایی داشته باشد. گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچه معمولا با حالت‌های مختلف گیربکس ارائه می‌شوند. به این معنی که می‌توانید گیربکس را به حالت اسپرت تغییر دهید تا ماشین در دورهای بالاتری دنده را تعویض کند. همچنین بسیاری از این گیربکس‌ها هم مجهز به حالت تغییر دنده به حالت دستی هستند.

مطلب پیشنهادی: گیربکس دو کلاچه خشک و تر

مجموعه گیربکس کار با نام ثبت شده مجموعه متخصصین گیربکس کار ایرنیان در زمینه ارائه تعمیرات و نگهداری گیربکس های اتوماتیک فعالیت دارد. این مجموعه با مدیریت مهندس بیژن مرادی با بیش از 15سال سابقه کار تخصصی و همچنین تجربه همکاری با مهندس موشیخ و بسیاری از متخصصین مجرب را دارا بوده و مفتخر به ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. بهترین تعمیرکارهای متخصص گیربکس اتوماتیک در مجموعه متخصصی گیربکس کار ایرانیان گِرد هم آمده اند تا مشکلات گیربکس خودرو شما را در کمترین زمان و بهترین شکل ممکن برطرف نمایند. برای تعمیر گیربکس DCT همین حالا با شماره (09128390325) تماس حاصل فرمایید.

مزایای گیربکس‌‌‌‌های دوکلاچه DCT

  • عملکرد سریع هنگام تعویض دنده
  • رانندگی لذت بخش
  • شتابگیری خودرو بدون تکان‌‌‌‌های شدید
  • کاهش مصرف سوخت

معایب گیربکس های دو کلاچه DCT

  • سرعت‌ پایین
  • هزینه تعمیر نسبتا بالا

خودروهای گیربکس دوکلاچه (DCT) چگونه کار می کنند؟

گیربکس دو کلاچه شباهت زیادی به گیربکس دستی دارد اما از دو کلاچ برای همگام سازی تعویض دنده به جای یک کلاچ استفاده می کند. هر کلاچ مجموعه متفاوتی از چرخ دنده ها را کار می کند – یکی دنده های زوج را کنترل می کند و دیگری دنده های فرد را کنترل می کند. کلاچ ها را می توان خیس کرد، برای مقاومت در برابر حرارت بهتر در روغن غوطه ور کرد یا خشک کرد.

کلاچ ها فضای یکسانی دارند اما در واقع دو شفت کنترل مجزا هستند که یکی در داخل دیگری قرار دارد. این به آن‌ها اجازه می‌دهد با هم حرکت کنند، اما روی دنده‌های مختلف عمل کنند، انتقال نرم‌تر، راندمان سوخت بیشتر و سرعت‌های بالاتر در مقایسه با دنده‌های دستی ارائه می‌شود.

مقایسه گیربکس DCT با سایر گیربکس ها

تعمیر گیربکس اتوماتیک DCT

چه چیزی باعث می‌شود گیربکس‌های دوکلاچه از بقیه متمایز شوند؟ شاید تعجب کنید که بدانید تفاوت ها بسیار عمیق هستند. با وجود برخی شباهت‌های سطحی، طراحی منحصر به فرد سیستم دوکلاچه به اندازه‌ای قوی است که حتی در مقایسه با سیستم‌های متداول‌تر مانند دستی و اتوماتیک همچنان محبوب باقی بماند.

DCT در مقابل گیربکس اتوماتیک

در حالی که یک گیربکس DCT شبیه به یک سیستم گیربکس اتوماتیک به نظر می رسد – هر دو از یک شیفتر دنده با گزینه های مشابه (پارک، معکوس، درایو و غیره) استفاده می کنند – این جایی است که شباهت ها به پایان می رسد.

مهم‌ترین تفاوت بین این دو سیستم این است که یک  گیربکس اتوماتیک از مبدل گشتاور  برای تعویض دنده‌های خود استفاده می‌کند و به راننده اجازه نمی‌دهد تا کنترل بیشتری روی فرآیند به جز کار کردن پدال‌های گاز و ترمز نداشته باشد که به موتور اجازه می‌دهد بداند چه دنده‌ای باید داشته باشد. استفاده شود گیربکس های دوکلاچه ممکن است به طور خودکار عمل کنند، اما گزینه ای برای کنترل دستی آنها نیز وجود دارد.

DCT در مقابل گیربکس دستی

هر دو نوع گیربکس با استفاده از همگام‌سازی و دوشاخه تعویض دنده کار می‌کنند و گیربکس‌های DCT و دستی را بسیار شبیه به هم می‌کنند. تفاوت اصلی بین یک گیربکس DCT و یک گیربکس دستی این است که در دستورالعمل های راهنما از رانندگان خواسته می شود که کلاچ را برای تعویض دنده ها کار کنند. در عین حال، یک DCT توسط یک ماژول کنترل الکترونیکی (ECM) کنترل می شود و بنابراین نیازی به پدال کلاچ ندارد.

رانندگان همچنان می توانند از دکمه ها و تعویض دنده برای کنترل خودرو استفاده کنند. علاوه بر این، گیربکس های دوکلاچه از دو کلاچ به جای یک کلاچ استفاده می کنند که در سیستم های دستی رایج است.

DCT در مقابل CVT

یک  گیربکس متغیر پیوسته  (CVT) از یک تسمه و قرقره های چرخان استفاده می کند تا به رانندگان امکان دسترسی به تعداد بی نهایت نسبت دنده بین یک محدوده خاص را بدهد. مانند یک DCT، سیستم های CVT با حداکثر بهره وری سوخت کار می کنند و نرخ شتاب بهتری نسبت به سایر گیربکس ها دارند. برخلاف DCT، CVT به راننده اجازه تعویض دنده را نمی دهد.

تفاوت اصلی بین این دو گیربکس این است که از انواع CVT بیشتر در خودروهای با حجم بالا و با کارایی پایین استفاده می شود، در حالی که خودروهای گیربکس دوکلاچه اغلب عملکرد بالایی دارند.

انتقال DCT در مقابل ZF

برخلاف گیربکس اتوماتیک دوکلاچه،  گیربکس ZF  نه برای سرعت، بلکه برای به حداقل رساندن مصرف سوخت طراحی شده است. گیربکس ZF تعویض دنده عالی را ارائه می دهد، اما ممکن است همان سرعتی را که سیستم دوکلاچه می تواند به شما بدهد، نداشته باشد. در حالی که نوع DCT از دو کلاچ برای کنترل دنده ها استفاده می کند، سیستم ZF از سه و دو ترمز و چهار مجموعه دنده سیاره ای استفاده می کند.

 

رایج ترین خرابی های گیربکس اتوماتیک DCT چیست؟

خرابی سنکرون، تمام شدن روغن گیربکس ، شکستن زردی ها به دلیل تعویض نامنظم دنده، خرابی ناشی از شکستن دنده و غیره .

روغن گیربکس DCT را باید چند وقت یکبار تعویض کرد؟

اگرچه بسته به مدل وسیله نقلیه شما متفاوت است، اما معمولاً با برد 60000 تا 90000 کیلومتر مطابقت دارد. متغیرهایی مانند آب و هوای شهری که سکونت می کنید، جاده، سبک رانندگی شما احتمالاً این روند را تسریع می کنند و وضعیت بسیار ناشناخته ای است. سالم ترین کار این است که به طور منظم آن را چک کنید و از خرابی های بزرگ احتمالی و از دست دادن زمان و هزینه جلوگیری کنید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در تهران

قیمت تعمیر گیربکس اتوماتیک DCT چقدر است؟

قیمت تعمیر گیربکس با توجه به نوع گیربکس و تعویض قطعه متفاوت است.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس