تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

وظیفه گیربکس خودرو، انتقال شتاب از موتور به چرخ‌ها است و این کار را با استفاده از اجزای متعدد خود انجام می‌دهد. همانطور که می‌دانید، گیربکس‌ها در دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارند که هرکدام مزایا و ایرادات خود را دارند. در ادامه این مطلب”تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی” از وبلاگ گیربکس کار ایرانیان، قصد داریم به بررسی تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک بپردازیم.

مطلب پیشنهادی:تبدیل دنده دستی به دنده اتوماتیک

تفاوت گیربکس‌های اتوماتیک با دستی چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت میان گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، در نحوه تعویض دنده است. خودروهای دستی دارای دنده هستند که لازم است برای استفاده از هرکدام، دنده را در حالت مناسب قرار دهید. همچنین در خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، کلاچ گیری به صورت مکرر باید انجام شود. در طرف مقابل، خودروهای اتوماتیک دارای دنده‌هایی بسیار روان و بدون پدال کلاچ هستند. به صورت کلی، رانندگی با خودروهایی که گیربکس اتومات دارند، راحت‌تر و لذت‌بخش است؛ اما اگر راننده حرفه‌ای هستید و می‌خواهید از تعویض دنده خودرو در سرعت بالا لذت ببرید، خودروهای گیربکس دستی گزینه بهتری هستند.

تفاوت گیربکس‌های اتوماتیک با دستی چیست؟

گیربکس دستی

G

مزایا:

  • قیمت خرید پایین تر
  • بسیاری از رانندگان احساس کنترل بودن را دوست دارند.
  • مصرف سوخت پایین
  • شتاب برتر – مورد علاقه رانندگان خودروهای مسابقه ای و عملکردی.
  • خدمات با هزینه کمتر
G

معایب:

  • برای یادگیری نحوه استفاده نیاز به تمرین دارد.
  • راننده باید کلاچ، گاز و تعویض دنده را هماهنگ کند.
  • ارزش فروش مجدد کمتر
  • ممکن است رانندگی در ترافیک توقف و حرکت دشوار باشد.

گیربکس اتوماتیک

G

مزایا:

  • استفاده آسان – استرس کمتر.
  • ارزش فروش مجدد بالاتر
  • به طور گسترده در دسترس است.
  • در ترافیک توقف و حرکت عالی است.
  • برای مبتدیان خوب است.
G

معایب:

  • قیمت خرید بالاتر از دستی.
  • هزینه تعمیر بالاتر
  • از لحاظ تاریخی مصرف سوخت بیشتری نسبت به دستی دارد.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و دستی تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود. در ادامه برخی دیگر از این موارد را به صورت مفصل توضیح داده‌ایم.

تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک در مصرف سوخت

زمانی که با استفاده از خودروهای اتوماتیک برای مدتی توقف می‌کنید، در صورت عدم تغییر حالت گیربکس به پارک، مصرف سوخت گیربکس افزایش پیدا می‌کند. این به این دلیل است که موتور همچنان ارتباط خود با گیربکس را قطع نکرده است. اما با تعویض حالت دنده به پارک، این مصرف کاهش پیدا می‌کند. همچنین این خودروها می‌توانند ضریب دنده را با توجه به دور موتور تنظیم کنند. به این صورت، از بالا رفتن دور موتور غیرضروری جلوگیری به عمل می‌آید که همین موضوع، باعث کاهش قابل توجه مصرف سوخت می‌شود.

به صورت کلی، خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای دستی دارند.

تفاوت گیربکس‌های اتومات با دستی در سرعت

تصور عموم بر این است که خودروهای دستی، شتاب بیشتری دارند و گزینه بهترین برای رانندگان حرفه‌ای هستند. این عقیده تا حدی نیز درست است؛ اما امروزه با پیشرفت خودروهای اتوماتیک و بهینه کردن گیربکس‌های آنها، گزینه‌های اتوماتیک نیز می‌توانند برای عاشقان سرعت مناسب باشند. گرچه لذت تعویض دنده با خودروی دستی، حال و هوای دیگری دارد!

اگر بین انتخاب یک خودروی اتوماتیک و دستی دودل هستید و از افرادی هستید که شتاب خودرو برای آنها مهم است، می‌توانید با توجه به بودجه خود، خودروی مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی در رانندگی

اگر در زمان رانندگی تمرکز بالایی دارید و یا هیجان زیادی از تعویض دنده خودرو می‌گیرید، خودروهای دارای گیربکس دستی انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شوند. در صورتی که مهارت بالایی در رانندگی دارید، احتمالا با ایننوع خودرو بهتر هماهنگ شوید. اما اگر در رانندگی حرفه‌ای نیستید و تمرکز زیادی هنگام رانندگی ندارید، رانندگی با خودروهای اتوماتیک برای شما بهتر است. در این نوع خودروها پدال کلاچ وجود ندارد و همین موضوع، می‌تواند سهولت بیشتری در هنگام رانندگی برای شما به ارمغان بیاورد.

به زبان دیگر، استفاده از خودروهای دارای گیربکس اتومات راحت‌تر است و می‌تواند برای افرادی که تجربه زیادی در رانندگی ندارند، مناسب‌تر باشد.

تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک در تمرکز راننده

تمرکز هنگام رانندگی یکی از مهمترین چیزهایی است که شما را به یک راننده خوب تبدیل می‌کند. خودروهای اتوماتیک به دلیل عدم وجود پدال کلاچ و همچنین سهولت جابجایی دنده، تمرکز بیشتری را برای رانندگی ایجاد می‌کنند. همچنین این نوع خودرو برای افراد تازه کار مناسب‌تر هستند. در طرف مقابل، خودروهایی که از گیربکس دستی استفاده می‌کنند، نیاز به نگه داشتن به موقع کلاچ به تنظیم دنده در جای درست دارند. در صورتی که دنده را اشتباه انتخاب کنید، ممکن است آسیب زیادی به گیربکس وارد شود و نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک خود پیدا کنید.

مرکز گیربکس کار ایرانیان، تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در غرب تهران است. در این مجموعه خدمات تعمیر انواع گیربکس خودروهای خارجی به شما همشهریان ارائه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به تعمیر گیربکس اتوماتیک تویوتا، تعمیر گیربکس اتوماتیک مرسدس بنز، تعمیر گیربکس مزدا، تعمیر گیربکس اتوماتیک رنو و… اشاره کرد. برای دسترسی به این تعمیرگاه می‌توانید به مرزداران، خیابان شیخ فضل الله نوری، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 9 شب با شماره تلفن 09128390325 تماس بگیرید.

تفاوت گیربکس‌های اتوماتیک با دستی در قدرت موتور

یکی دیگر از تفاوت‌های گیربکس دستی و اتوماتیک، در قدرت موتور است. خودروهای اتوماتیک معمولا سرعت و شتاب مناسب و از قبل تنظیم شده‌ای را دراختیار راننده قرار می‌دهند. این نوع خودروها برای مواردی که نیاز به حداکثر سرعت دارید، اصلا مناسب نیستند و در سرعت‌های بالا، عملکرد گیربکس چندان عالی نیست.

در سوی دیگر گیربکس دستی برای رانندگی در سرعت‌های بالا بسیار مناسب است و همانطور که گفته شد، بهترین انتخاب برای رانندگان حرفه‌ای محسوب می‌شود. همچنین این نوع گیربکس عملکرد بهتری در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها دارد و راننده می‌تواند براساس شیب، دنده را تنظیم کند.

دیگر تفاوت گیربکس‌های اتومات با دستی

تفاوت دنده اتومات با دستی
تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

یکی دیگر از تفاوت‌های میان گیربکس دستی و اتوماتیک، هزینه نگهداری و تعمیر آنها است. مسلما هزینه نگهداری از گیربکس اتوماتیک بالاتر از گیربکس دستی است؛ زیرا از قطعات زیادی تشکیل شده و مکانیزم آن بسیار پیچیده‌تر از گیرلکس دستی است. از طرف دیگر، تعمیر گیربکس اتوماتیک ماشین خارجی به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در ساخت آنها، نیازمند دانش و تجربه بالایی در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک است؛ به طوری که اگر تعمیر آن را به یک تعمیرکار غیرماهر بسپارید، ممکن است پس از مدت کوتاهی، مجددا مشکلی برای خودروی شما پیش بیاید و مجبور به پرداخت هزینه هنگفتی برای تعمیر خودروتان شوید.

گیربکس کار ایرانیان

گروه گیربکس کار ایرانیان، به عنوان تعمیرگاه تخصص گیربکس اتوماتیک در تهران فعالیت می‌کند. این تیم خدمات خود را در زمینه تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک خودروهای خارجی به همشهریان خود ارائه می‌دهد. تعمیرکاران حاضر در تعمیرگاه تخصصی گیربکس کار ایرانیان، همگی دارای سال‌ها تجربه و دانش تخصصی در این زمینه هستند. همچنین به صورت دوره‌ای در دوره‌های آموزشی معتبر در داخل و خارج از کشور شرکت می‌کنند تا دانش کافی برای تعمیر مدل‌های جدید گیربکس را کسب کنند. در گیربکس کار ایرانیان، از جدیدترین تجهیزات و دستگاه‌ها برای تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک استفاده می‌شود. همین موضوع باعث کاهش احتمال ایجاد مشکلات حین تعمیر می‌شود.

آدرس:

برای دسترسی به این تعمیرگاه، می‌توانید در تمامی ایام هفته (غیر از جمعه‌ها) از ساعت 8 صبح تا 9 شب، به مرزداران، خیابان شیخ فضل الله نوری و خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید. برای هماهنگی یا دریافت مشاوره نیز می‌توانید با شماره تلفن درج شده در پایین تماس بگیرید.

سوالات متداول

گیربکس دستی بهتر است یا اتوماتیک؟

اساساً استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک برای راننده راحت‌تر است، در حالی که وسایل نقلیه گیربکس دستی ارزان‌تر و بیشتر درگیر هستند. البته، برای هر قاعده ای استثنا وجود دارد و تنها راه برای اطمینان از اینکه کدام یک برای شما مناسب است، رفتن به یک تست رانندگی است.

آیا دستی ایمن تر از اتوماتیک است؟

مطالعات واقعاً نشان نداده اند که کدام نوع انتقال ایمن تر است . گیربکس های اتوماتیک و CVT به شما این امکان را می دهند که همیشه هر دو دست خود را روی فرمان نگه دارید، در حالی که گیربکس های دستی ممکن است به رانندگی با دقت بیشتری نیاز داشته باشند. عادات رانندگی شما نقش بیشتری در ایمنی شما خواهد داشت.

معایب خودروهای اتوماتیک چیست؟
  • خرید آن می تواند گرانتر از یک ماشین دستی باشد.
  • گیربکس قطعات متحرک بیشتری دارد که منجر به هزینه تعمیر بالاتر می شود.
  • رانندگی آنچنان سرگرم کننده نیست – اگرچه این موضوع بستگی ذهنیت شما دارد.
  • یک گیربکس با دنده های زیاد ممکن است خیلی اوقات تغییر کند.
دستی بهتر است یا اتوماتیک برای تپه ها؟

اگر در منطقه‌ای ساکن هستید که شیب‌های زیادی دارد، اتوماتیک می‌تواند بهترین دوست شما باشد. در صورت توقف کامل در شیب، خودروهای اتوماتیک دارای قابلیت نگه‌داشتن روی تپه هستند که مانع از چرخش خودرو به عقب می‌شود.

سخن پایانی

گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی، هرکدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد و در بخشی، بهتر از دیگری عمل می‌کنند. در انتها، این شما هستید که انتخاب می‌کنید از چه خودرویی و با چه گیربکسی استفاده کنید. در این مطلب سعی شد به مهمترین موارد و تفاوت گیربکس‌های اتوماتیک و دستی بپردازیم و در انتخاب بین این دو شما را راهنمایی کنیم.

  • اندازه موتور وسیله نقلیه شما
  • نوع سوخت وسیله نقلیه شما
  • کد خطای شما، در صورت وجود

*مطالب پیشنهادی:

»» چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم ««

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس