تفاوت گیربکس CVT و AT

تفاوت گیربکس CVT و AT

تفاوت گیربکس CVT و AT

برندهای خودروسازی زیادی در جهان وجود دارند که هرکدام، محصولات زیادی را در بازارهای هدف خود عرضه می‌کنند. همین الان خود شما می‌توانید بیشتر از 10 برند خودروسازی خارجی را نام ببرید که هرکدام بالغ بر دو محصول جدید در هرسال تولید می‌کنند. هر شرکت خودروسازی، بسته به نوع محصول و همچنین بازه قیمتی آن، از قطعات و امکانات متفاوتی در خودروهایش استفاده می‌کند نمونه بارز این تفاوت‌ها، در گیربکس مورداستفاده در این خودروها است. گیربکس‌های CVT و AT، دو مورد از پراستفاده‌ترین گیربکس‌ها در خودروهای اتوماتیک هستند. در ادامه در وبلاگ گیربکس کار ایرانیان، در تفاوت گیربکس CVT و AT با ما همراه باشید.

گیربکس CVT چیست؟

گیربکس‌های CVT یکی از محبوبترین انواع گیربکس در خودروهای میان‌رده و نیمه اسپرت محسوب می‌شود. این نوع گیربکس برخلاف انواع رایج جعبه دنده که از ماهک‌ها و چرخ‌دنده‌های متعددی استفاده می‌کنند، تنها از دو پولی (قرقره) و یک تسمه فولادی تشکیل شده است. این نوع جعبه دنده در اوایل دهه 2000 میلادی، در خودروسازان ژاپنی بسیار محبوب شد؛ زیرا امکان شخصی‌سازی و استفاده آن در بسیاری از خودروها امکان‌پذیر بود. گیربکس CVT وزن کمی دارد و همین موضوع، آن را برای استفاده در خودروهای اسپرت ارزان قیمت مناسب می‌کند.

یکی از نکات جالب درباره گیربکس‌های CVT

این است که بی‌نهایت ضریب دنده دارند! در گیربکس‌های عادی، هر چرخ‌دنده به عنوان یک دنده درنظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال گیربکس‌های 7سرعته دارای 7 ضریب دنده هستند و با افزایش ضریب، شتاب خودرو نیز بیشتر می‌شود. اما در گیربکس‌های CVT خبری از چرخ‌دنده نیست و انتقال شتاب تولید شده موتور به چرخ‌ها، به وسیله دو قرقره و تسمه فولادی انجام می‌شود. بنابراین شما بی‌نهایت ضریب دنده خواهید داشت که تنها به وسیله قدرت موتور محدود می‌شوند. علاوه بر این موارد، مصرف سوخت پایین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های گیربکس CVT محسوب می‌شود.

تفاوت گیربکس CVT و AT

گیربکس AT چیست؟

یکی دیگر از متداول‌ترین انواع گیربکس اتوماتیک که در خودروهای اقتصادی کاربرد بالایی دارند، گیربکس‌های AT هستند. AT مخفف عبارت Automatic Transmission است و به معنی گیربکس اتوماتیک می‌باشد. گیربکس‌های AT عادی‌ترین نوع گیربکس اتوماتیک هستند که در دهه‌های منتهی به سال 2000، تقریبا در تمام شرکت‌های خودروسازی کاربرد داشتند.

مطلب پیشنهادی:تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

این نوع گیربکس که با نام گیربکس سیاره‌ای نیز شناخته می‌شود، با استفاده از چرخ‌دنده‌های خورشیدی سیاره‌ای، عمل انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را انجام می‌دهد. این نوع گیربکس در بسیاری از خودروهای محبوب همچون پژو 206، پژو 207، پژو پارس اتوماتیک، هایما S7 و بسیاری دیگر از خودروهای ارزان قیمت مورداستفاده قرار گرفته است. ساختار پیچیده این گیربکس، تعمیر آن را دشوار می‌سازد. تعمیر گیربکس AT نیازمند دانش تخصص و تجربه بالا در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک است و هرکسی نمی‌تواند به خوبی از عهده آن بربیاید.

تعمیرگاه تخصصی گیربکس کار ایرانیان

یک مجموعه تخصصی و پیشرفته در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروهای خارجی است. این مرکز با بهره‌گیری از بروزترین تجهیزات و تکنسین‌های باتجربه و متخصص، اقدام به ارائه خدمات خود در تهران کرده است. مرکز گیربکس کار ایرانیان واقع در مرزداران، جنب خیابان شیخ فضل الله نوری، خیابان شهرک ژاندارمری در ایام غیرتعطیل هفته، از ساعت 8 صبح تا 9 شب میزبان شما همشهریان عزیز است. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره و هماهنگی، با شماره تلفن 09128390325 تماس بگیرید.

تفاوت گیربکس CVT و AT

در این بخش، می‌خواهیم به تفاوت گیربکس CVT و AT در 4 بخش مختلف بپردازیم.

  1. مصرف سوخت
  2. ضریب دنده
  3. راحتی در هنگام رانندگی
  4. هزینه نگهداری و تعمیر

تفاوت گیربکس CVT و AT در مصرف سوخت

گیربکس‌های CVT دارای ضرایب دنده زیادی هستند؛ بنابراین براساس سرعت شما این ضرایب تغییر می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش راندمان خودرو می‌شود؛ بنابراین مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. در مقابل، گیربکس‌های AT که محدود به دنده‌های 4 تا 6 سرعته یا بیشتر هستند، نمی‌توانند همچون رقیب خود مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشند. بنابراین در بخش مصرف سوخت، کفه ترازو به سمت گیربکس‌های CVT سنگینی می‌کند.

تفاوت گیربکس AT و CVT در ضریب دنده

در گیربکس‌های AT ممکن است 4 تا 6 دنده وجود داشته باشد؛ گرچه در دهه 2000 شرکت تویوتا موفق به ایجاد تغییراتی در این موتور شد که تعداد ضرایب آن را تا 10 دنده افزایش می‌داد. به صورت کلی، این نوع گیربکس تا 6 ضریب دنده دارد. در سوی دیگر، گیربکس‌های CVT دارای بی‌نهایت ضریب دنده هستند؛ به طوری که راننده متوجه تعویض دنده نمی‌شود. همچنین از آنجایی که انتقال شتاب توسط دو پولکی و تسمه انجام می‌شود، نیازی به کاهش سرعت برای تعویض دنده وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:تبدیل دنده دستی به دنده اتوماتیک 09190783005

تفاوت گیربکس CVT و AT در راحتی هنگام رانندگی

راحتی و سهولت رانندگی با خودرویی که از گیربکس CVT استفاده می‌کند، به مراتب راحت‌تر از رانندگی با گیربکس AT است. این مورد نیز مربوط به ضرایب دنده بی‌شمار این نوع گیربکس است. گیربکس‌های نوع CVT قادر هستند با توجه به دورموتور و گشتاور تولید شده، ضریب دنده را تنظیم کنند؛ این کار به قدری ظریف و دقیق انجام می‌شود که شما در زمان رانندگی اصلا متوجه تعویض دنده نخواهید شد!

تفاوت گیربکس CVT و AT

تفاوت گیربکس AT و CVT در تعمیر و نگهداری

یکی دیگر از مهمترین موارد در مقایسه گیربکس CVT و AT، این است که هزینه‌های نگهداری هرکدام را بررسی کنیم. گیربکس‌های CVT در طیف وسیعی از خودروهای مختلف سدان، شاسی بلند، کوپه یا حتی پیکاپ مورداستفاده قرار می‌گیرند و امروزه می‌توان آنها را به عنوان پراستفاده‌ترین نوع گیربکس اتوماتیک درنظر گرفت. اما باید بدانید هزینه تعمیر این گیربکس به نسبت گیربکس‌های AT بالاتر است.

گیربکس‌های AT با توجه به عدم نیاز به تنظیمات دقیق و همچنین ابزارآلات پیشرفته، هزینه کمتری را روی دست شما خواهند گذاشت. همچنین مدت زمان تعمیر گیربکس AT کمتر از دیگر انواع گیربکس اتوماتیک خواهد بود. در طرف مقابل، هزینه نگهداری از گیربکس‌های AT بالاتر از گیربکس‌های CVT است. گیربکس‌های CVT به دلیل طراحی پیچیده و ظریف خود، معمولا نیاز به رسیدگی کمتری دارند و در اکثر مواقع، تنها تعویض روغن برای آنها کافی است. اما باید دقت داشته باشید که تعویض و سرویس گیربکس را با توجه به اطلاعات نوشته شده در دفترچه راهنمای خودرو انجام دهید. هرنوع گیربکسی نیاز به سرویس و رسیدگی دارد که در صورت پشت گوش انداختن آن، ممکن است هزینه زیادی برای تعمیر روی دست شما بگذارد.

مطلب پیشنهادی:خطرات زمستان برای گیربکس

تعمیر گیربکس CVT و AT در تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان

تیم حرفه‌ای گیربکس کار ایرانیان، متخصص در تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک هستند. تیم ما از تکنسین‌های باتجربه‌ای تشکیل شده که با استفاده از تجربه بالا و دانش بروز خود و بهره‌مندی از جدیدترین تجهیزات، اقدام به سرویس یا تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی شما می‌کنند. فرقی ندارد گیربکس مربوط به چه خودرویی باشد؛ در هر صورت، شما می‌توانید از خدمات تعمیر گیربکس تویوتا، تعمیر گیربکس پورشه، تعمیر گیربکس نیسان یا دیگر برندهای خودروسازی خارجی بهره‌مند شوید.

برای استفاده از این خدمات، تنها کافیست بین روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 9 شب به تعمیرگاه ما مراجعه کنید. برای مراجعه حضوری می‌توانید به مرزداران، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید. همچنین اگر قصد دریافت مشاوره یا تعمیر عمده گیربکس اتوماتیک را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 09128390325 تماس بگیرید.

جمع‌بندی

گیربکس‌های CVT و AT دو نمونه از گیربکس‌های پرکاربرد هستند که در بسیاری از خودروهای خاطره‌انگیز و محبوب مورداستفاده قرار گیرفته‌اند. در این مطلب به بررسی تفاوت گیربکس CVT و AT پرداختیم و سعی کردیم آنها را در 4 یخش مصرف سوخت، ضریب دنده، سهولت در زمان رانندگی و همچنین هزینه نگهداری و تعمیر مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که فکر می‌کنید چیزی از قلم افتاده، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

مطلب پیشنهادی:مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک AT و CVT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس