علت صدا دادن گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص

علت صدا دادن گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص

علت صدا دادن گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص

گیربکس؛ عضوی از ماشین است که نیروی دورانی موتور را با سرعت های معینی به چرخ ها منتقل می کند. به روشی ساده می توان گیربکس را به عنوان قطعه ای که قدرت موتور را آرام می کند مشخص کرد. جعبه دنده در گیربکس می تواند با توجه به دنده ای که وسیله نقلیه در آن قرار دارد تغییر کند. قطعاتی که چرخ دنده ها را قادر می سازد در گروه های دنده حرکت کنند سنکرون نامیده می شوند. در ادامه این مطلب”علت صدا دادن گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص” همراه تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان باشید.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

صدای گیربکس در حالت خلاص N:

وقتی کلاچ را در حالت خلاص می گذارید و صدای زمزمه، وزوز یا ناله می شنوید، گیربکس خودروی شما باید توسط یک تکنسین خبره بررسی شود. این صدا ها ممکن است یک علامت هشدار دهنده از خراب شدن گیربکس شما باشند. علاوه بر این، اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیرمعمولی شنیدید، یا در هنگام تعویض دنده حس کردید که ماشینتان می لرزد یا تعویض دنده برایتان سخت است، امکان دارد کلاچ شما فرسوده شده باشد.

برای گیربکس‌های اتوماتیک، علائم هشدار مشابه هستند: ماشین برای تعویض دنده به سختی تلاش می‌کند یا دنده‌ها لیز می‌خورند، شما نمی‌توانید دنده را به عقب برگردانید. یکی دیگر از علائم هشدار بوی مشخص سوختگی در حین رانندگی می باشد.

صدای “ضربه” در هنگام تعویض دنده:

صدای “کلیک” صدایی است که در اثر سایش سنکرون ایجاد می شود. این صدا به دلیل سنکرون ایجاد می شود که نمی تواند به طور کامل دنده را بگیرد. درست نیست که بگوییم علت دقیق این صدا سنکرون مستقیم است. پس چگونه بفهمیم؟

اگر صدای «ضربه» در همه دنده ها شنیده می شود، مشکل در فرآیند رهاسازی، یعنی در سیستم کلاچ است. نقص در مرکز کلاچ یا مجموعه کلاچ باعث ایجاد صدای گاری در همه دنده ها می شود. اما اگر این صدا در یک دنده شنیده شود قطعا مشکل در سنکرون است. معمولا سنکرونایزر دنده 2 یا 3 از کار می افتد. دلیل آن این است که آنها پرکاربردترین چرخ دنده ها هستند. دلیل این خطا؛ این تغییر شکل در اثر زمان و استفاده است.

مطلب پیشنهادی:گیربکس سنکرونیزه چیست

صدای تق تق و ناله هنگام رانندگی:

یکی از چیزهایی که اغلب می گویم این است که موسیقی را خاموش کنید و به صدای ماشین خود گوش دهید. یکی از صداهای خرابی که در طول سفر رخ می دهد و می آید صدای تق تق و ناله است. این صدا که نشان دهنده بدون روغن بودن دنده های گیربکس است کاملا دردسرساز است. به محض شنیدن صدا، وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ببرید. احتمالا دنده ها از کمبود روغن سوخته. با این حال، مشکل را می توان با اضافه کردن روغن حل کرد. 

صدای تراشیدگی در هنگام رانندگی:

متاسفانه به این معنی است که یک یا چند دنده در گیربکس شکسته است. در این صورت منطقی ترین کار خرید یک گیربکس خوب و ادامه راه است.

هزینه خرابی گیربکس چقدر است

اگر هیچ آسیبی به مغز یا سایر قسمت های وسیله نقلیه شما وارد نشده است. گاهی اوقات حتی یک شلنگ برقی که از جای خود خارج شده است می تواند رایگان باشد. مشکل لغزش معمولا چیزهای ساده ای است. اما باز هم جهت اطلاع شما، در صورت وجود مشکلاتی مانند دنده عقب، ممکن است باند ترمز داخل گیربکس اتوماتیک دچار اختلال شده باشد. برای تعمیر گیربکس توصیه میشود به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و گیربکس ماشین خود را به هر تعمیرگاهی نسپارید!

تعمیر گیربکس اتوماتیک

به طور کلی، واضح است که اگر گیربکس شما صدای عجیبی تولید می کند، با مشکل جدی روبرو شده است و شما باید فوراً به مکانیک خود مراجعه کنید. اگر مشکوک هستید که گیربکس وسیله نقلیه شما به درستی کار نمی کند، یا اگر در مورد نگهداری پیشگیرانه گیربکس سوالی دارید، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت صدا دادن گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص

چگونه خرابی گیربکس اتوماتیک را تشخیص دهیم؟

اگر خودرو به سمت جلو حرکت نکند و در حالت D به درستی دنده ها را تعویض نکند، اگر مایع گیربکس در سطح صحیح باشد، به این معنی است که در گیربکس اتوماتیک ما مشکلی وجود دارد.

علائم خرابی گیربکس های اتوماتیک به شرح زیر است:

  • نشتی روغن گیربکس
  • احساس ضربه در هنگام تعویض دنده.
  • نشت تراکم گیربکس خودرو
  • تثبیت ضعیف تعویض دنده

چرا چراغ اخطار گیربکس اتوماتیک روشن می شود؟

وقتی روغن گیربکس خودرو از بین رفته باشد، شیر برقی از کار بیفتد و مشکل الکتریکی وجود داشته باشد، چراغ هشدار گیربکس شما روشن می شود.

مطلب پیشنهادی:چراغ اخطار گیربکس اتوماتیک

اگر مایع گیربکس اتوماتیک کم باشد چه اتفاقی می افتد؟

عدم روغن کاری باعث می شود که چرخ دنده ها دیر یا کاملاً رد شده و پوشش های روغنی بدون روغن فرسوده شوند.

چگونه بفهمیم روغن گیربکس اتوماتیک کم است؟

با کاهش روغن گیربکس علائمی مانند ضربه در گیربکس ، صدای خروجی از گیربکس، مشکل در تعویض دنده دیده می شود. پس از آن، تعویض دنده ممکن است غیرممکن شود. ایمنی رانندگی کاهش می یابد. عملکرد خودرو کاهش می یابد و موتور اجباری شروع به مصرف بیش از حد سوخت می کند.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چند کیلومتر است؟

برای وسایل نقلیه متوسط ​​100 هزار کیلومتر توصیه می شود.

مطلب پیشنهادی:زمان تعویض روغن گیربکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس