نکات ساده برای بیدار ماندن در هنگام رانندگی

نکات ساده برای بیدار ماندن در هنگام رانندگی

نکات ساده برای بیدار ماندن در هنگام رانندگی

خواب آلودگی عامل 40 درصد از تصادفات جاده ای است!!! راننده خواب آلود به فردی گفته می شود که در حالت خستگی یا خواب آلود به رانندگی خود ادامه دهد…حتی اگر راننده مشروبات الکلی مصرف نکرده باشد، مطالعات نشان داده است که اثرات رانندگی در حالت کم خوابی مشابه با رانندگی در حالت مستی است. این اثرات شامل اختلال در توجه و هماهنگی، زمان واکنش کندتر و عکس العمل ضعیف است. در این مطلب”نکات ساده برای بیدار ماندن در هنگام رانندگی” قصد داریم به موارد قابل توجه اشاره کنیم…در ادامه همراه ما باشید…(گیربکس کار ایرانیان)

علائم هشدار دهنده خواب آلودگی

شما باید به موارد زیر توجه کنید اگر علائم زیر را داشته باشید به احتمال قوی خسته و نیاز به خواب دارید.

  • خمیازه یا پلک زدن مکرر
  • احساس “تکان دادن سر”
  • مشکل در ایستادن سر
  • در یادآوری چند کیلومتر گذشته که رانندگی کرده اید مشکل دارید
  • از دست دادن علامت خروجی یا جاده
  • دنبال کردن ماشین های دیگر
  • رانده شدن به لاین دیگر یا ضربه زدن به نوارهای رومبل

اگر هنگام رانندگی چرت بزنید چه باید کرد

اگر در حین رانندگی دچار خواب آلودگی شدید یا متوجه یکی از علائم هشدار دهنده ذکر شده در بالا شدید، باید در اسرع وقت رانندگی را متوقف کنید. به ایستگاه استراحت بعدی یا هر فضای امن و روشن دیگری بروید که به شما امکان می دهد با خیال راحت پارک کنید و جاده را مسدود نکنید. یک چرت 20 دقیقه ای باید شما را به اندازه کافی سرحال و هوشیار کند، اما در صورت نیاز زمان بیشتری را صرف کنید.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار باعث افزایش موقت انرژی می شوند. پس از از بین رفتن اثرات کافئین، احساس خواب آلودگی ممکن است بازگردد. یک یا دو فنجان قهوه همراه با یک چرت کوتاه در کنار جاده توصیه می‌شود، اما نوشیدنی‌هایی که هنگام رانندگی شما را بیدار نگه می‌دارند، ممکن است به تنهایی هوشیاری کافی را ایجاد نکنند.

نکات ساده برای بیدار ماندن در هنگام رانندگی

اقدامات مهم قبل از رانندگی

این اقدامات باید به عنوان مداخلات کوتاه مدت در نظر گرفته شوند، اگر در موقعیت بالقوه خطرناکی قرار گرفتید. همچنین می توانید با انجام برخی اقدامات قبل از اینکه پشت فرمان بنشینید، خطر رانندگی در هنگام خواب آلودگی را کاهش دهید.

1-خواب کافی

بیشتر بزرگسالان بین 18 تا 64 سال باید هفت تا نه ساعت در روز بخوابند . افراد بالای 65 سال ممکن است به خواب زیادی نیاز نداشته باشند، اما میزان توصیه شده روزانه هنوز هفت تا هشت ساعت است. افرادی که هفت ساعت در روز نمی خوابند بیشتر در معرض خطر تصادف رانندگی با خواب آلودگی هستند.

نوجوانان در سنین رانندگی به حدود هشت تا 10 ساعت خواب روزانه نیاز دارند. بسیاری از نوجوانان این معیار را رعایت نمی کنند و در نتیجه پشت فرمان احساس خستگی بیشتری می کنند. اگر جوانی دارید که رانندگی می کند، بر اهمیت خواب کافی و خطرات پشت فرمان در هنگام خستگی یا خواب آلودگی تاکید کنید.

2-عدم مصرف مشروبات الکلی،داروها

حتی مقادیر قانونی الکل برای کار با وسیله نقلیه می تواند باعث خواب آلودگی پشت فرمان شود. اگر قبلاً احساس خستگی می کنید باید مراقب باشید.

همین امر در مورد داروهای تجویزی و بدون نسخه، به ویژه قرص های ضد آلرژی که باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می شوند، صادق است. قبل از رانندگی حتماً عوارض جانبی داروهای جدید را بررسی کنید. اگر این اثرات شامل خواب آلودگی است، به جای آن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

3-ساعت و زمان رانندگی

از رانندگی در اواخر بعد از ظهر یا بین ساعات 12 صبح تا 6 صبح که بیشترین تعداد تصادفات مرتبط با خواب آلودگی رخ می دهد، خودداری کنید. اگر این امکان پذیر نیست، در حین حرکت تا حد امکان مراقب باشید. مراقب علائم هشدار دهنده ای باشید که نشان می دهد احساس خواب آلودگی می کنید، مانند دریفت کردن در خطوط یا برخورد با نوارهای غوغایی، و مراقب سایر رانندگان برای رفتارهای مشابه باشید.

4-دوستان و آشنایان

سعی کنید هنگام رانندگی یکی از دوستان یا آشنایان کنارتان باشد بدین صورت همراه شما نیز حواسش به شما می باشد و در حین حال میتوانید از او در مواردی از او کمک بخواهید.

5-موسیقی

استفاده از موسیقی و آهنگ های شاد نیز میتواند در حین راننگی به شما کمک کند تا سرحال و احساس بهتری داشته باشید.

6-آدامس

شاید تعجب کنید اما جویدن آدامس باعث افزایش هوشیاری شما در هنگام رانندگی می شود.

7-ورزش

ورزش کنید!!! بله درسته ورزش، ورزش به خصوص ورزش های رزمی از جمله کیک بوکسینگ،کیوکشینگ و… (ورزشهایی که دست و پا هردو تقویت میشود) تمرین کنید. ورزش می تواند در سرعت عمل و واکنش شما در حین رانندگی کمک بسیاری کند.

8-قانون 6 ساعت

طبق این قانون راننده نباید بیش از شش ساعت رانندگی بدون استراحت داشته باشد. علاوه بر این، قبل از کار بیشتر از 6 ساعت، باید حداقل 15 دقیقه استراحت کرده باشید

مطلب پیشنهادی: نشانی و علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

سوالات متداول

نکات کم خوابی در هنگام رانندگی

چگونه می توانم هنگام رانندگی اینقدر خسته نباشم؟

  1. شب قبل خوب بخوابید. 
  2. از دیر رانندگی کردن خودداری کنید. 
  3. به طور منظم استراحت کنید. 
  4. گوش دادن به موسیقی. 
  5. وسیله نقلیه خود را تهویه نگه دارید. 
  6. کافئین بنوشید. 
  7. تنقلات انرژی زا بخورید. 
  8. به نوبت

چند ساعت قبل از رانندگی باید بخوابید؟

قبل از شروع رانندگی به اندازه کافی با کیفیت بخوابید. حتما قبل از سفر هفت تا هشت ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید. بدترین زمان برای شروع سفر بعد از کار است – شما از قبل خسته خواهید شد، حتی اگر متوجه آن نباشید. سعی کنید بیش از هشت تا ده ساعت در روز سفر نکنید

چگونه می توانم 24 ساعت مستقیم رانندگی کنم؟

8 نکته کلی برای سفرهای جاده ای
  1. در صورت امکان به نوبت رانندگی کنید.
  2. هر چند ساعت یکبار استراحت کنید.
  3. قبل از رفتن آماده شوید
  4. مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما به وظیفه خود عمل می کند.
  5. پول نقد را در دست نگه دارید.
  6. هوشمندانه بخورید
  7. با یک ماشین تمیز شروع کنید.
  8. نگهداری آب و گاز اضافی در خودرو را در نظر بگیری

چه مدت می توانید به طور مداوم با ماشین رانندگی کنید؟

چه مدت می توانید ماشین را رانندگی کنید؟ یک فرد متوسط ​​می تواند حدود 7 تا 8 ساعت به طور مداوم بدود. اما اگر ماشین شما قدیمی تر است، ممکن است سوخت بیشتری داشته باشد و مجبور شوید بیشتر وقت ها برای بنزین توقف کنید. معمولا با این خودروها قادر خواهید بود 4 تا 5 ساعت به طور مداوم رانندگی کنید.

طولانی ترین مدتی که می توانید بدون وقفه رانندگی کنید چقدر است؟

رانندگان باید زمانی که به مدت 8 ساعت مجموعاً بدون حداقل 30 دقیقه وقفه رانندگی کرده اند، 30 دقیقه استراحت کنند. استراحت ممکن است با هر دوره غیر رانندگی 30 دقیقه ای متوالی (یعنی در حین انجام وظیفه، رانندگی نکردن، خارج از وظیفه، اسکله خواب یا هر ترکیبی از این موارد متوالی) برآورده شود.

قانون 6 ساعت چیست؟

قانون 6 ساعت چیست؟ این پیشنهاد می کند که راننده نباید بیش از شش ساعت رانندگی بدون استراحت داشته باشد. علاوه بر این، قبل از کار بیشتر از 6 ساعت، باید حداقل 15 دقیقه استراحت کرده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس