هنگام تغییر دنده در گیربکس چه اتفاقی می افتد

تغییر دنده

در دین مقاله قصد دا یم به جزییاتی بپردازیم که شما را بهتر با سیستم تغییر دنده آشنا کنیم. مسلماً وقتی تغیر دنده در گیربکس صورت می گیرد عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند و با کمک هم دنده را عوض کرده و سرعت را بالاتر یا پایینتر می برند.

نگهداری از گیربکس یا همان جعبه دنده

جعبه دنده برای حفظ حرکت نرم و روان تمام چرخ دنده‌ها و محورها نیاز به روانکاری دارد. این کار با پر کردن محفظه جعبه دنده بطور جزئی با روغن چرخ دنده غلیظ انجام می‌شود. زمانی که چرخ دنده‌ها می‌چرخند روغن را به اطراف روانه و تمام قسمتها را روانکاری می‌کنند. درزبندیهای روغن نیز در جلو و عقب از نشت جریان به بیرون از محفظه جلوگیری می‌کنند.

تغییر دنده در گیربکس

دو شاخه‌ها یا ماهکهای تعویض دنده که به آنها یوغ های لغزان هم می‌گویند. این یوغها شبیه جای پارویی در قایق هستند و در شیاری واقع در غلاف کلاج سوار می‌شوند.

ماهک های تعویض دنده به یک بادامک و محور متصل شده‌اند. این بادامک نیز توسط توپ های فولادی بارگذاری شده با فنر که از میان شکاف های موجود در بادامک بالا می‌ روند به حرکت در می‌ آید و در چرخ دنده انتخاب شده حفظ می‌شوند و ماهک های تعویض را در همان چرخ دنده نگه می‌دارند.

محورهای بادامک و سیستم محورها وارد محفظه و به اهرمهای تعویض بسته می‌شوند.

سپس ماهکهای تعویض ، هماهنگ کننده را با چرخ دنده‌ ها و محورهایی که روی آن ســـوار هستند درگیر می‌ کند و به حرکت در می‌ آورد.

در تصویر زیر نمونه ای از یک اهرم داخلی تعویض دنده را می بینید:

اهرم تغییر دنده

وظیفه اهرم تعویض دنده

اهرمهای تعویض نیز به نوبه خود به یک کنترل کننده روی لوله فرمان یا دسته دنده واقع در کف متصل هستند که هر دوی آنها در اختیار راننده است.


درباره گیربکس کار

مجموعه گیربکس کار با بیش از ۱۵ سال سابقه و بهره گیری از استاد کاران توانمند و حرفه ای در زمینه تعمیر و عیب یابی در خدمت شماست.

شماره های تماس ما جهت مشاوره رایگان :

۰۹۱۲۸۳۹۰۳۲۵ – ۰۹۱۲۸۳۹۰۳۲۵

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس