چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم

چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم

چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم

راه های مختلفی برای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک وجود دارد و آگر آنها را بدانید در دراز مدت شما را از انجام هزینه های هنگفت نجات می دهد. گیربکس اتوماتیک یکی از گرانترین اجزای یک خودرو است و به همین دلیل نحوه نگهداری از آنها بسیار اهمیت دارد. در ادامه این مطلب”چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم” همراه ما باشید.

شما می توانید برای مشاوره تخصصی با این شماره تماس بگیرید: 09128390325

تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروهای داخلی و خارجی، تعمیر انواع توربین های گیربکس

6 راه برای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

با رعایت این شش نکته از خرابی گیربکس خود جلوگیری کنید:

1-روغن کاری منظم گیربکس

روغن گیربکس به خنک کاری و روان  کاری کمک می کند و نیرو و فشار را منتقل می کند.بنابراین یک راه مطمئن برای افزایش عمر گیربکس بررسی منظم مایعات آن است.

گیربکس ممکن است با کهنه شدن حاوی ناخالصی ها شود، هنگامی روغن گیربکس یا مایعات آن کهنه شود می تواند مشکلات رایجی را به همراه بیاورد، مثل گرمای بیش از حد. خب اگر زمان مناسب برای پر کردن یا تعویض کامل مایع را بدانید، می توان از گرمای بیش از حد جلوگیری کرد.

خب سوال پیش میاد که چند وقت یکبار مایع را چک کنید؟ شما میتوانید هرماه یکبار مایع را بررسی کنید تا از سطح و وضعیت آن مطمئن شوید.

میله اندازه گیری خود را بردارید و سطسح مایع گیربکس را بررسی کنید، اگر به جای قرمز شفاف، مات بنظر می رسد، پس روغن کهنه شده و خراب است و باید تعویض شود. و یا روغن بوی بدی بدهد می تواند نشانه ای از مشکل باشد.

2-گیربکس خود را هر سی هزار مایل سرویس کنید

گیربکس شما می تواند 30000 مایل(48270کیلومتر) یا بیشتر دوام بیاورد اگر بطور منظم سرویس شود. دلیل آن را می توان به این مرتبط دانست که گیربکس می تواند در فاصله 100000 مایلی(160900کیلومتر) خراب شود، این بدان معناست که اگر شما تمایل دارید حدود 10تا15000 مایل در سال رانندگی کنید، دستگاه ممکن است در عرض هفت سال از کار بیفتد.

بهترین راه این است که گیربکس را هر دو سال یا همان 30000مایل سرویس کنید.

افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک

3-از فیلتر خارجی استفاده کنید

با سرویس گیربکس قدم بزرگی برای نگهدار و افزایش طول عمر گیربکس برداشه اید. اما استفاده از یک فیتر خارجی به خطوط خنک کننده نیز می تواند به دور نگه داشتن آلودگی از مایع کمک کند. این به این دلیل است که فیلتر اصلی ممکن است نتواند تمام ذراتی را که ممکن است با آن مواجه شود مدیریت کند، بنابراین یک فیلتر خارجی یا کمک کننده میتواند گزینه خوبی باشد، در نتیجه آلودگی های بیشتر به دام می افتند و مایع گیربکس تا حد امکان تمیز می ماند.

4-سیتم خنک کننده

وظیفه رادیاتور ماشین خنک کردن موتور است، زیرا گرما می تواند آسیب زیادی به گیربکس وارد کند.خب بهتر است این رادیاتور را هر چند وقت یکبار بررسی کنید زیرا ممکن است سطح عملکرد آن با گذشت زمان کاهش یابد. به همین دلیل توصیه میشود هر دوسال یک بار آن را تعمیر کنید.

تعمیرات رادیاتور شامل(بازرسی سطوح مایع خنک کننده، تعویض صدیخ و بازرسی شلینگ ها و تسمه ها) می باشد.و سایر بررسی ها میتوان به آزمایش فشار درپوش رادیاتور و بررسی ترموستات آن اشاره نمود.

5-رانندگی خود را بهتر کنید.

آخرین نکته بهتر کردن رانندگی خودتان است. که در ادامه چندتا از رایج ترین اشتباهات با خودروهای دنده اتومات را برایتان می گویم.

مطلب پیشنهادی: روشن کردن ماشین اتومات با هل دادن

اشتباهات مکرر رانندگان خودرو دنده اتومات

خلاص کردن دنده

خلاص کردن گیربکس در حین حرکت مخصوصا در سرازیری علاوه برا کاهش کنترل باعث فشار مضاعب به شیر برقهای گیربکس خواهد آمد.

حالت N

استفاده از حالت خلاص (N) برای لانچ کردن،شاید عبارت لانچ را شنیده اید، که به معنای حرکت خودرو از حالت سکون با بیشتری گشتاور ممکن و حداقل هرزگردی را لانچ می گویند. این عمل در خودروهای دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن نگهانی کلاچ میسر می شود.

در واقع این کار در خودرو های دنده اتومات که به اینصورت اجرا میشه”دنده را در حالت اِن گذاشته و دور موتور را بالا ببرید و دنده را در حالت D قرار دهید.” اما خب این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد می کند. و هزینه های بالایی را برای صاحب خودرو مجرب می کند.

تعویض دنده در حین حرکت

برای عقب یا جلو کردن خودرو یا دور زدن خیابان ها ابتدا سعی کنید کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت R به D یا برعکس تغییر دهید. تغییر حالت دنده در بین حرکت به گیربکس فشار وارد می کند.

پشت چراغ قرمز

در ترافیک یا چراغ قرمز که توقف خودرو کمتر از دو دقیقه است سعی کنید دنده را در حالت خلاص نگذارید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می‌کنید، گیربکس در دنده یک می‌ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان‌های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره آن در حالت D، مجموعه کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و شیر‌های برقی را درگیر می‌کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

حالت دنده P

چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم

برای توقف کامل یا همان پارک کردن ابتدا ایست کامل کنید سپس دنده را در حالت N قرار دهید و ترمز دستی را بکشید، پایتان را از روی پدال ترمز بردارید تا وزن خودرو روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا پارک قرار دهید.

نکته: اگر اینکار نکنید فشار وزن خودرو برروی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک کاملا مضر است.

گرم کردن موتور

همانطور می دانید در فصل های زمستان هنگام روشن کردن خودرو، چند دقیقه خودرو را بصورت ساکن روشن نگه می داشتند تا موتور گرم شود. توصیه می شود در فصل سرما به حرکت آرام و با سرعت کم رانندگی کنید تا موتور خودرو به شیوه صحیحی گرم شود.

استفاده از یک پا

خب از آنجایی که پدال کلاچ در خودروهای دنده اتومات وجود ندارد، برخی رانندگان از دو پای خود استفاده میکنند یعنی یک پا روی پدال گاز و از پای دیگر روی ترمز استفاده می شود. باید گفت اینکار اشتباه است و باید تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده کنید. در غیر اینصورت ناخواسته به گیربکس آسیب های جدی وارد می کنید.

مطلب پیشنهادی: کارهایی که نباید با دنده اتومات انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس