گیربکس اتوماتیک چطور کار می کند؟

گیربکس اتوماتیک چطور کار می کند؟

گیربکس اتوماتیک چطور کار می کند؟

یکی از پیچیده ترین سیستم ها در خودروهای لوکس گیربکس اتوماتیک است . این سیستم مبتکرانه عملکردی را انجام می دهد – تعویض دنده – که در غیر این صورت راننده باید انجام دهد. یک گیربکس اتوماتیک تعویض دنده را به صورت اتومات انجام می دهد، بنابراین بسیاری از رانندگان درک خوبی از چیستی این قطعه و عملکرد آن ندارند. اما درک نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک می تواند شما را به راننده بهتری تبدیل کند و درک بهتری از آنچه ماشین شما می تواند انجام دهد به شما بدهد.در این مقاله”گیربکس اتوماتیک چطور کار می کند؟“بصورت کامل و عامیانه راجب نحوه عملکرد گیربکس های اتوماتیک توضیح خواهیم داد. (تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان)

آدرس تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

یک گیربکس اتوماتیک از سنسورهایی استفاده می کند که به آن اجازه می دهد با استفاده از فشار داخلی روغن، دنده ها را در زمان مناسب تغییر دهد . تعویض دنده ها زمانی اتفاق می افتد که گیربکس به طور موقت از موتور جدا می شود که توسط مبدل گشتاور کنترل می شود. با مشاهده پدال‌های خودرو می‌توانید متوجه شوید که یک خودرو اتوماتیک است.

تفاوت گیربکس اتوماتیک با دستی

تفاوت اصلی بین گیربکس دستی و اتوماتیک این است که گیربکس دستی مجموعه های مختلفی از دنده ها را به شفت خروجی قفل و باز می کند تا به نسبت های مختلف دنده دست یابد، در حالی که در یک گیربکس اتوماتیک، مجموعه دنده های یکسانی همه دنده های مختلف را تولید می کند. نسبت ها گیربکس سیاره ای وسیله ای است که این امر را در گیربکس اتوماتیک امکان پذیر می کند.

اگر تا به حال خودرویی با گیربکس اتوماتیک رانده باشید، می دانید که دو تفاوت بزرگ بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی وجود دارد :

  1. در خودروهای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد.
  2. در خودروهای گیربکس اتوماتیک تعویض دنده وجود ندارد.

هنگامی که گیربکس را در درایو قرار می دهید ، همه چیز به صورت اتوماتیک است.

گیربکس اتوماتیک (به علاوه مبدل گشتاور آن ) و گیربکس دستی (با کلاچ ) دقیقاً یک کار را انجام می دهند، اما آنها این کار را به روش های کاملاً متفاوت انجام می دهند. به نظر می رسد که روشی که یک گیربکس اتوماتیک انجام می دهد کاملاً شگفت انگیز است!

مطلب پیشنهادی: انواع گیربکس اتوماتیک ماشین

وظیفه گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

درست مانند گیربکس دستی، وظیفه اصلی گیربکس اتوماتیک این است که به موتور اجازه دهد در محدوده سرعت کم خود کار کند و در عین حال طیف وسیعی از سرعت های خروجی را ارائه دهد.

بدون گیربکس، خودروها به یک نسبت دنده محدود می‌شوند و این نسبت باید انتخاب شود تا خودرو بتواند با حداکثر سرعت مورد نظر حرکت کند. اگر می خواهید حداکثر سرعت 80 مایل در ساعت داشته باشید، نسبت دنده مشابه دنده سوم در اکثر خودروهای گیربکس دستی خواهد بود.

احتمالاً هرگز سعی نکرده اید با یک ماشین دنده دستی فقط با دنده سوم رانندگی کنید. اگر این کار را می‌کردید، به سرعت متوجه می‌شوید که در هنگام استارت تقریباً هیچ شتابی نداشتید، و در سرعت‌های بالا، موتور در نزدیکی خط قرمز فریاد می‌کشید. خودرویی مانند این خیلی سریع فرسوده می شود و تقریباً غیرقابل رانندگی خواهد بود.

بنابراین گیربکس برای استفاده موثرتر از گشتاور موتور و برای نگه داشتن موتور در سرعت مناسب از دنده استفاده می کند. هنگام یدک‌کشیدن یا حمل اجسام سنگین، گیربکس وسیله نقلیه شما می‌تواند آنقدر داغ شود که مایع گیربکس را بسوزاند. به منظور محافظت از گیربکس در برابر آسیب جدی، رانندگانی که یدک کش می کنند باید وسایل نقلیه مجهز به خنک کننده گیربکس را خریداری کنند.

اجزای اصلی گیربکس های اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک کاری را انجام می دهد که توصیف آن با کلمات ساده است. به غیر از انتخاب درایو، معکوس، خنثی و پارک، بدون جهت راننده، دنده ها را عوض می کند. اما تحقق این امر مستلزم اجزای بسیاری است که باید بارها و بارها و بارها و بارها در شرایط مختلف هماهنگ عمل کنند. در اینجا عناصر کلیدی وجود دارد:

مبدل گشتاور

مبدل گشتاور یک پیشرفت اساسی بود که منجر به توسعه یک گیربکس اتوماتیک عملی شد. مبدل گشتاور اساساً عملکردی را انجام می دهد که کلاچ مکانیکی در گیربکس دستی انجام می دهد. اتصال موتور به خط محرکه و جدا شدن از آن را در صورت نیاز برای تسهیل تعویض دنده ها امکان پذیر می کند. استفاده از دینامیک سیال می‌تواند در صورت نیاز خودرو برای حرکت رو به جلو، گشتاور را از موتور منتقل کند، اما در صورت عدم تمایل به جلو، این گشتاور را جذب می‌کند.

چرخ دنده های سیاره ای

اگر ماشین شما یک مبدل گشتاور و یک دنده به جلو داشته باشد، سرعت رو به جلو شما به شدت توسط محدوده عملیاتی موتور و توانایی تولید گشتاور محدود می شود. به همین دلیل است که تعویض دنده ضروری است. یک گیربکس اتوماتیک از نوع گیربکس متفاوتی نسبت به وسیله نقلیه دنده دستی استفاده می کند. از مجموعه ای از چرخ دنده های سیاره ای برای ایجاد چندین نسبت دنده استفاده می کند زیرا هیدرولیک گیربکس اتوماتیک آنها را کنترل می کند.

بند و کلاچ ترمز

باندهای ترمز و کلاچ ها تغییر دنده را در مجموعه دنده سیاره ای فعال می کنند. نوارهای ترمز برای ثابت نگه داشتن یک دنده خاص سفت می شوند یا برای فعال کردن چرخ دنده شل می شوند. و این ترکیب دنده های ثابت و چرخان در مجموعه دنده است که هر نسبت دنده جداگانه را تولید می کند.

تاریخچه گیربکس اتوماتیک

جنرال موتورز و REO هر دو گیربکس خودروهای نیمه اتوماتیک را در سال 1934 عرضه کردند. این مدل ها چالش های کمتری نسبت به گیربکس دستی سنتی داشتند، اما همچنان نیاز به استفاده از کلاچ برای تعویض دنده داشتند. گیربکس جنرال موتورز اولین گیربکس در نوع خود بود که از جعبه دنده سیاره ای با کنترل هیدرولیکی استفاده می کرد و به دنده ها اجازه می داد بسته به سرعت حرکت خودرو جابجا شوند.

گیربکس سیاره ای یکی از مهم ترین پیشرفت ها در مسیر گیربکس اتوماتیک مدرن بود. اگرچه جنرال موتورز اولین کسی بود که از این نسخه با کنترل های هیدرولیک استفاده کرد، اما این فناوری در واقع به اختراع سال 1900 توسط Wilson-Pilcher برمی گردد. این نوآوری شامل چهار دنده جلو در دو قطار بود که می‌توانستند با یک اهرم جابجا شوند.

مزایای گیربکس اتوماتیک

بزرگترین مزیت گیربکس اتوماتیک، توانایی رانندگی بدون نیاز به کلاچ است، همانطور که با گیربکس دستی مورد نیاز است. افراد دارای ناتوانی های زیاد می توانند با استفاده از گیربکس اتوماتیک رانندگی کنند زیرا کار فقط به دو دست و پا قابل استفاده نیاز دارد.

همچنین نداشتن کلاچ، توجه به تعویض دنده به صورت دستی و نظارت بر سرعت سنج برای انجام تعویض های لازم را از بین می برد که توجه شما را به تمرکز بر روی وظیفه رانندگی بیشتر می کند.

بسیاری از رانندگان نیز کنترل گیربکس اتوماتیک در سرعت های پایین را آسان تر از گیربکس دستی می دانند. گیربکس اتوماتیک هیدرولیک پدیده‌ای به نام خزش در حالت آرام را ایجاد می‌کند که خودرو را تشویق می‌کند حتی در زمان دور آرام حرکت کند.

خرید قطعات گیربکس اتوماتیک

تفاوت اصلی بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی چیست؟

دو تفاوت اصلی بین گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی وجود دارد. اول اینکه در خودروهای گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد. دوم اینکه در خودروهای گیربکس اتوماتیک تعویض دنده وجود ندارد، بنابراین هنگامی که گیربکس را در درایو قرار می دهید، همه چیز اتوماتیک است.

وظیفه اصلی گیربکس اتوماتیک چیست؟

وظیفه اصلی یک گیربکس اتوماتیک این است که به موتور اجازه دهد در محدوده باریک سرعت خود کار کند و در عین حال طیف وسیعی از سرعت های خروجی را ارائه دهد.

داخل گیربکس اتوماتیک چیست؟

داخل یک گیربکس اتوماتیک دارای یک مجموعه دنده سیاره ای، مجموعه ای از باندها، مجموعه ای از سه کلاچ صفحه مرطوب، یک سیستم هیدرولیک و یک پمپ دنده ای بزرگ است.

چرا خودروها به گیربکس نیاز دارند؟

برای درک اینکه چرا یک ماشین به موتور نیاز دارد، نیازی نیست که یک نابغه تکنولوژی باشید. نیروی محرکه را برای حرکت وسیله نقلیه فراهم می کند. و همچنین کاملاً مشهود است که رساندن نیروی محرکه از موتور به چرخ ها برای راندن خودرو بسیار مهم است. سیستمی که این کار را انجام می دهد گیربکس نامیده می شود.

گیربکس اتوماتیک چگونه می داند چه زمانی باید دنده را عوض کند؟

همانطور که خودرو به جلو حرکت می کند، هیدرولیک و الکترونیک گیربکس سرعت آن را نسبت به سرعت موتور حس می کند و گیربکس در واکنش به آن دنده را به طور خودکار تغییر می دهد . در گیربکس اتوماتیک کلاسیک، هیدرولیک درون گیربکس آن تغییرات سرعت را حس می کند.

آیا خودروهای اتوماتیک سریعتر حرکت می کنند؟

این یک افسانه رایج است که ماشین های دستی سریعتر از ماشین های اتوماتیک هستند، اما اینطور نیست . خودروهای پرسرعت در هر دو نوع گیربکس موجود هستند و گیربکس مهمترین عامل در تعیین حداکثر سرعت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس