حالت پین پارک خودرو اتومات | قفل شدن خودکار گیربکس اتومات

جلوگیری از قفل شدن خودکار دنده اتومات

پین پارک خودرو اتومات:

بی شک استفاده از دنده های اتوماتیک خیری ساده تر از دنده دستی است اما نسبت به دنده دستی دارای پیچیدگی های مختلفی هم می باشد که اگر به آن ها توجه نکنید باید هزینه ی گزافی را برای تعمیر کردن گیربکس اتومات خود تقبل کنید. یکی از این مواردی که در استفاده از خودروهای دنده اتومات با آن مواجه می شوید تغییر اهرم دنده بین وضعیت های مختلف حرکتی می باشد.

قفل شدن خودکار دنده اتومات

از رایج ترین مشکلاتی که مالکان در این خصوص با آن مواجه هستند فقل شدن گیربکس در حالت پارک (P) می باشد و یا به عبارتی اهرم دنده از حالت P خارج نمی گردد یا پین پارک فعال می شود.

جلوگیری از قفل شدن گیربکس اتومات

قبل از اینکه به دلایل فعال شدن خودکار حالت پین پارک خودرو اتومات بپردازیم لازم است این نکته را همیشه بخاطر داشته باشید که در زمانی که خودرو متوقف شده:

  • ابتدا ترمز دستی را بکشید
  • دوم خودرو را خاموش کنید
  • سوم اهرم دنده را به حالت پارک ببرید

البته توجه داشته باشید وقتی که ترمز دستی را کشیدید ابتدا پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و اجازه بدهید خودرو اندکی حرکت نماید. اینکار باعث می شو  وزن خودرو کاملا بر روی ترمز دستی و دیسک های ترمز وارد شود و سپس اهرم دنده را به حالت P ببرید.

جلوگیری از قفل شدن خودکار دنده اتومات حالت پین پارک خودرو

دلیل فعال شدن پین پارک خودرو اتومات

یکی از دلایل قفل شدن خودکار دنده در حالت P باید به عدم توقف کامل خودرو در هنگام تعویض اهرم دنده اشاره کرد. همانطور که در بالا اشاره کردیم متاسفانه برخی از رانندگان قبل از اینکه خودرو به ایست کامل برسد اهرم دنده را در حالت پارک قرار می دهند. این امر علاوه بر اینکه صدمات جبران ناپذیری به گیربکس وارد خواهد کرد باعث قفل شدن گیربکس خواهد شد.

دلیل دوم:

حالت پارک در خودروهای اتوماتیک به منظور ثابت کردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک بهتر این موضع لازم است مقایسه بین خودرهای دنده ای و اتوماتیک انجام دهید. در خودروهایی با جعبه دنده دستی وقتی راننده خودرو را در سراشیبی ها پارک می نماید پس از خاموش کردن موتور ابتدا ترمز دستی را کشیده و سپس به منظور اطمنیان از عدم حرکت اهرم دنده را در یکی از دنده های سنگین نظیر یک و یا دو قرار می دهد.

این امر موجب می گردد که موتور خودرو و همچنین وزن بدنه با چرخ دنده های درگیر شده و خودرو ثابت بماند. اما اگر سراشیبی بسیار زیاد باشد و راننده فراموش کرده باشد که ترمز دستی را کشیده باشد وزن خودر بر چرخ دندهای جعبه دنده غلبه کرده و خودرو به آرامی حرکت می کند.

حالت P کمکی توقف خوورو برای ترمز دستی

اما بدلیل اینکه مکانیسم جعبه دنده های اتوماتیک متفاوت است و راننده نمی تواند در هنگام توقف و خاموش کردن موتور، اهرم دنده را در دنده های سنگین قرار دهد، حالت P یا همان پارک توسط سازندگان در نظر گرفته شده تا عملا جعبه دنده با بدنه خودرو فیکس گردد تا از حرکت خودرو خوداری کند. از همین رو حالت پارک را می توان سیستم کمکی توقف خودرو برای ترمز دستی بیان کرد.

اما گاهی رانندگان خودروهای اتوماتیک وقتی خودرو را در سراشیبی متوقف می کنند قبل از اینکه ترمز دستی را بکشند اهرم دنده را در حالت پارک قرار می دهند همین مسئله باعث می گردد پین پارک خودر  فعال شود و نگذارد که وزن خودرو و جاذبه زمین منجر به چرخش چرخ دنده ها شود. در واقع وزن کلیه تجهیزات خودرو بر روی چرخ دنده ها خواهد افتاد از همین رو گیربکس حالت قفل کردن را به خود می گیرد و در هنگام نیاز به تغییر حالت اهرم دنده به N به نیروی زیادی لازم است.


درباره گیربکس کار

مجموعه گیربکس کار با بیش از ۱۵ سال سابقه و بهره گیری از استاد کاران توانمند و حرفه ای در زمینه تعمیر و عیب یابی در خدمت شماست.

شماره های تماس ما جهت مشاوره رایگان :

۰۹۱۲۸۳۹۰۳۲۵ – ۰۹۱۲۸۳۹۰۳۲۵

آدرس تعمیرگاه اصلی :

تعمیرگاه شماره ۱ غرب تهران

تعمیرگاه شماره ۲ شرق تهران

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس