انواع گیربکس در خودرو چیست؟

انواع گیربکس در خودرو چیست؟

انواع گیربکس در خودرو چیست؟

گیربکس قسمتی است که قدرت یا حرکتی را که موتور تولید می کند (با سوختن سوخت) به چرخ ها منتقل می کند تا خودرو حرکت کند.به این معنی که رابط بین موتور و چرخ ها است.بنابراین گیربکس یکی از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می شود و کارکردی اساسی دارد که برای کارکرد انواع مختلفی از گیربکس ها موجود است که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم. (انواع گیربکس در خودرو چیست؟)

گیربکس در خودرو چیست:

همیشه این سوال وجود دارد که گیربکس در خودرو چیست: گیربکس وسیله ای است که دستور انتقال حرکت در خودرو از موتور به محور چرخ را می دهد تا سرعت خودرو به تدریج از طریق راننده افزایش یابد. جابجایی چوب در داخل کابین دو نوع گیربکس در خودروها وجود دارد که نوع اول آن گیربکس است گیربکس دستی و گیربکس دوم اتوماتیک کاملاً با گیربکس دستی متفاوت است و به راحتی می توان آنها را از هم تفکیک کرد. با دیدن آنها، بنابراین ما در مورد این موضوع، به خصوص معنای حروف در گیربکس اتوماتیک صحبت خواهیم کرد.

انواع گیربکس

گیربکس مجموعه ای از مکانیزم هایی است که برای انتقال گشتاور از موتور به چرخ های محرک و همچنین تنظیم میزان کشش با تغییر شرایط رانندگی طراحی شده است.در زیر در مورد انواع خاص گیربکس صحبت خواهیم کرد:

  • انتقال دستی:

این یک گیربکس سنتی است که در آن هیچ حروف اختصاری وجود ندارد، بلکه دارای حالت های حرکتی خاص با استفاده از یک چوب برای کنترل سرعت خودرو است.این اولین دنده ای است که در خودروها ساخته می شود و حتی در حال حاضر نیز تولید می شود. در برخی از خودروهای مدرن، زیرا این دنده در دنیای علاقه مندان و دوستداران خودرو طرفداران زیادی دارد. .

گیربکس دستی برای کمک به تعویض دنده به وجود کلاچ متکی است.این گیربکس دارای 5 سرعت است که به صورت دستی کنترل می شود.

  • گیربکس هیدرولیک اتوماتیک:

گیربکس اتوماتیک پس از اینکه کارایی و سهولت استفاده خود را برای همه رانندگان به خصوص مبتدیان ثابت کرده است، رایج ترین و موجود در دنیای خودروها محسوب می شود. .

گیربکس اتوماتیک برای کمک به تعویض دنده ها نیازی به حضور کلاچ ندارد، زیرا میله فقط روی حرف D قرار می گیرد تا ماشین را با هر سرعتی به جلو حرکت دهد و از چهار حالت D، حالت R، حالت N تشکیل شده است. یا  حالت P که باعث سهولت و راحتی بیشتر می شود در مورد سیستم دستی که راننده ماشین را به خصوص در ترافیک استرس وارد می کند.

  • پله تاج و تخت:

این گیربکس ویژگی های یک گیربکس دستی و یک گیربکس اتوماتیک را با هم ترکیب می کند، بنابراین راننده خودرو می تواند بین این دو نوع به راحتی و با محدوده وسیع تری یکی را انتخاب کند و با شرایط بیرونی هماهنگ باشد زیرا استفاده از گیربکس دستی در جاده های شلوغ دشوار است.

می توانید از طریق دو علامت “+” و “-” بین سیستم های دستی و اتوماتیک در دنده استپ ترونیک سوئیچ کنید تا دنده به حالت دستی تغییر کند، اما نه به روش سنتی، فقط با نشان دادن دکمه دنده به سمت مثبت. یا جهت منفی

  • انتقال آسان ترونیک:

گیربکس ایزیترونیک به صورت اتوماتیک با مشخصات دستی یا بالعکس مشخص می شود، دنده ای است که تعداد دنده های زیادی دارد و به صورت دستی و بدون نیاز به کلاچ کنترل می شود.

کامپیوتر هنگام تعویض دنده به صورت دستی نقش اساسی ایفا می کند که گشتاور دستی و سهولت و انعطاف پذیری اتوماتیک را فراهم می کند.

  • گیربکس چهار چرخ متحرک:

این گیربکس در خودروهای چهارچرخ متحرک و خودروهایی که امکان یدک کشی از جلو و عقب را دارند موجود است، زیرا این گیربکس سهولت در تغییر سیستم محرکه و سوئیچ بین آنها مطابق با شرایط جاده و میل آن است. کنترل کننده برای رانندگی ماشین

با تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی آشنا شوید

انواع گیربکس در خودرو چیست؟

مهمترین تفاوت بین گیربکس ها این است که در گیربکس دستی راننده از کلاچ برای تعویض دنده استفاده می کند در حالی که خودرویی با گیربکس اتوماتیک به طور خودکار دنده ها را بر اساس دور موتور تنظیم می کند و این دلیل اصلی نامیده شدن یک گیربکس اتوماتیک است. در حالی که دیگری دستی نامیده می شود.

مصرف سوخت توسط خودروهای گیربکس دستی کمتر است اما گیربکس اتوماتیک گاز بیشتری مصرف می کند. این نکته مهمی است که هنگام تصمیم گیری در مورد خرید نوع خودرو خریداری کنید. خودروی اتوماتیک به دلیل افزایش مصرف سوخت، هزینه های اضافه کاری بسیار بیشتری خواهد داشت.

اگر از گیربکس دستی استفاده کنیم کنترل بیشتری بر روی خودرو به ما می دهد اما رانندگی با خودروی دستی همیشه راحت نیست.گیربکس اتوماتیک کنترل کمتری روی خودرو ارائه می دهد اما نوید راحتی و راحتی را می دهد. تمرکز زیادی در گیربکس دستی لازم است. از آنجایی که راننده باید از هر دو پای خود استفاده کند و از هر دو دست برای رانندگی خودرو استفاده شود، اما در گیربکس اتوماتیک، پای چپ آزاد است.

همچنین بین قیمت این دو خودرو تفاوت وجود دارد، خودروی با گیربکس دستی نسبت به همان خودروی گیربکس اتوماتیک ارزانتر است و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای اتوماتیک به عنوان تعمیر گیربکس اتوماتیک و سایر قطعات نیز بیشتر است. درگیر در گیربکس نسبت به قطعات مشابه یک ماشین دستی گران تر است.

در گیربکس دستی، دنده در کف قرار می گیرد در حالی که محل دنده در فرمان یا در کف است. در گیربکس اتوماتیک، دنده در خودروهای دستی دارای دسته ای بیرون زده به سمت بیرون است که می توان آن را در 6 جهت تغییر داد. دنده 1، 2، 3، 4، 5 و دنده عقب، دنده در گیربکس اتوماتیک دارای 5 دنده اول در دنده “Drive” و دارای “P” برای پارک، “R” برای عقب و 2 دنده دیگر به نام “1” است. ” و “2” برای تعویض دنده محدود به سطح اول و دوم به ترتیب

خودروهای گیربکس دستی به طور متوسط ​​خودروهای کارآمدتری هستند، اما خودروهای اتوماتیک رایج تر و بیشتر از خودروهای دستی خریداری می شوند.

مزایای گیربکس اتوماتیک:

رانندگی آسان برای مبتدیان.

عدم وجود تکان‌ها، تکان‌ها هنگام تغییر حالت رانندگی (در شرایط فنی خوب)

هنگام شروع از یک مکان روی تپه، رد کردن به عقب حذف می شود.

افزایش طول عمر واحد نیرو، انتقال؛

لازم نیست حواس راننده با تعویض دنده دستی پرت شود که رانندگی را ایمن و راحت می کند.

انتقال مداوم گشتاور برای رانندگی آسان.

CVT (گیربکس بدون پله)

گشتاور با استفاده از تسمه (زنجیره) به محور خودرو منتقل می شود. نسبت دنده با تغییر قطر قرقره تنظیم می شود و مقدار آن توسط نیرویی که هنگام فشار دادن پدال گاز تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس