چرا دنده اتومات جا نمیره

چرا دنده اتومات جا نمیره

چرا دنده اتومات جا نمیره

آیا ماشین اتوماتیک شما دنده عوض نمی کند؟ یا به قول معرف دنده جا نمیره؟ ما در این مطلب به به سوال شما در این خصوص پاسخ خواهیم داد. در ادامه همراه گیربکس کار ایرانیان باشید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

اکثر خودروهای مدرن مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. این طراحی شده است تا کارایی موتور را بهینه کند و در عین حال رانندگی را تا حد امکان آسان کند. ممکن است بپرسید اگر گیربکس اتوماتیک کار اصلی خود یعنی تعویض دنده را انجام ندهد چه اتفاقی می افتد. 

 

گیربکس اتوماتیک دارای قطعات پیچیده زیادی در داخل خود است و خرابی هر یک از این قطعات می تواند منجر به مشکلات رانندگی شود، اگر نگوییم از دست دادن کامل قابلیت رانندگی. در این مقاله سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا ماشین اتوماتیک من دنده را عوض نمی کند؟

دلایل

متاسفم که در مورد مشکل ماشین شما می شنوم، این مشکلات همیشه زمانی اتفاق می افتد که ما انتظارش را نداریم. اگر اتومات شما ماشین دنده را عوض نمی کند، چند دلیل احتمالی برای مشکل وجود دارد. به احتمال زیاد باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا بتواند به طور دقیق مشکل را تشخیص داده و آن را برطرف کند. در اینجا شایع ترین دلایل عدم تعویض دنده خودروهای اتوماتیک آورده شده است:
  • دنده های آسیب دیده یا نامناسب
  • مایع گیربکس کثیف یا سطح مایع پایین
  • سنسور انتقال الکترونیکی ناموفق
  • سیستم شارژ باتری معیوب
  • پارک در شیب تند
  • کابل ها یا اتصالات کشیده، آسیب دیده یا نادرست تنظیم شده اند
تشخیص مشکلات خودرو ممکن است سخت باشد، اما سخت تر از اون پیدا کردن یک مکانیک ماهر و حرفه ای است. تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان به صورت تخصصی در تعمیرات گیربکس اتوماتیک فعالیت می کند و اعتبار چندین ساله دارد.
 

راه حل

هنگامی که مشکل از گیربکس اتوماتیک شما باشد ، می خواهید بلافاصله با کمترین هزینه ممکن آن را برطرف کنید. اکنون که دلایل مختلف “چرا ماشین اتوماتیک من دنده را عوض نمی کند” را می دانید، اکنون می توانید بررسی کنید که کدام یک از آنها مقصر مشکل گیربکس شما است.

گیربکس، به طور کلی، برای یک جو معمولی برای تعمیر آن بسیار پیچیده است. بدون ابزار مناسب، نمی‌توانید مشکلات انتقال پیشرفته را خودتان برطرف کنید. با این حال، کاری که می توانید انجام دهید این است که علت دقیق را تشخیص دهید تا تعمیرات برای شما آسان تر شود و وقتی ماشین خود را به مغازه می آورید، در هزینه خود صرفه جویی کنید. 

مراحل زیر به طور کلی کاری است که شما باید انجام دهید تا پاسخ سوال خود را پیدا کنید، “چرا ماشین من دنده را عوض نمی کند؟”

  1. سعی کنید مشخص کنید چه چیزی باعث این مشکل شده است. زیر ماشین خود را برای هرگونه نشتی چک کنید. سعی کنید برای هر مشکلی دنده خود را عوض کنید.
  2. مایع گیربکس خود را بررسی کنید. بیشتر مشکلات انتقال یا به دلیل سطوح پایین سیال یا ناکارآمدی سیال ایجاد می شود. اگر مایع آلوده، سیاه یا سوخته است، ممکن است نیاز به تعویض کامل مایع و فیلتر داشته باشید.
  3. اگر مایع مقصر نیست، کامپیوتر خودروی خود را برای وجود کدهای OBD (تشخیص روی برد ) بررسی کنید. اگر می‌خواهید خودتان آن را بررسی کنید، می‌توانید یک اسکنر OBD بخرید. اغلب به شما می گوید که چه مشکلی در انتقال شما وجود دارد.
  4. اگر اسکنر OBD هیچ مشکلی در مورد گیربکس به شما نمی گوید، یا اگر نمی توانید راه حلی برای کد داده شده پیدا کنید، کار بعدی این است که دفترچه راهنمای تعمیر یا وب سایت مربوط به برند و مدل خاص خودروی خود را بخوانید.
  5. اگر هیچ یک از مراحل بالا به شما کمک نکرد تا علت مشکل را بفهمید، وقت آن است که خودروی خود را توسط یک مکانیک حرفه ای بررسی کنید. 

راه حل های خاص 

  • سیال انتقال کم یا بی اثر 

هنگام بررسی مایع گیربکس ، مطمئن شوید که در سطح مناسبی است که در دفترچه راهنمای مالک شما نشان داده شده است. وجود مایعات بیش از حد یا خیلی کم می تواند باعث خرابی مکانیکی شود. بیشتر گیربکس‌های مدرن به‌عنوان واحدهای مهر و موم شده تولید می‌شوند، اما همچنان باید آن‌ها را شستشو داد تا عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. 

اگر مایع گیربکس شما رو به اتمام است، باید مایع بیشتری اضافه کنید. اما اگر مایع شما قرمز یا قهوه‌ای تیره، کدر یا پر از براده‌های فلزی است، وقت آن است که آن را تغییر دهید. 

  • مشکل سیستم کامپیوتری

در مواقع دیگر ممکن است به دلیل مشکل سیستم کامپیوتری با عدم تعویض دنده مشکل داشته باشید. گاهی اوقات تنها چیزی که لازم است این است که سیستم کامپیوتری ماشین خود را ریست کنید تا مشکل حل شود. برای انجام این کار، باتری را حدود 30 دقیقه جدا کنید. با این کار سیستم شما ریست می شود. اما اگر انجام این کار کمکی نکرد، وقت آن است که به یک مکانیک حرفه ای اجازه دهید کار تشخیص و رفع مشکل را انجام دهد.

نکاتی برای محافظت از جا نرفتن دنده اتومات

با رعایت این نکات برای سالم نگه داشتن گیربکس اتوماتیک از مشکل تعویض دنده اتوماتیک و سایر مشکلات گیربکس اتوماتیک خودداری کنید. 

  • روغن گیربکس خود را همانطور که در کتابچه راهنمای خودرو توصیه شده است بررسی کنید. در اکثر وسایل نقلیه مانند خودروها، SUV ها و کامیون های سبک، بررسی مایع گیربکس به سادگی بررسی روغن است. 

وقتی موتور روشن است، میله اندازه گیری را بیرون بکشید، آن را پاک کنید، دوباره وارد کنید، صبر کنید، سپس آن را بیرون بکشید تا خوانش دقیقی داشته باشید. اگر مایع کم باشد، ممکن است نشتی وجود داشته باشد. مایع باید به رنگ قرمز روشن، بوی شیرین و شفاف باشد. اگر قرمز تیره یا قهوه‌ای است یا بوی گندیدگی می‌دهد، باید از یک تکنسین گیربکس بخواهید آن را بررسی کند. 

  • از مایع گیربکس مناسب استفاده کنید. برای اینکه بدانید از چه نوع مایع گیربکس باید استفاده کنید، به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. اگر مطمئن نیستید، همیشه می توانید با مکانیک مورد اعتماد خود تماس بگیرید.
  • با انجام سرویس های دوره ای، مطمئن شوید که سیستم خنک کننده موتور شما در وضعیت خوبی قرار دارد. علاوه بر جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور، مایع انتقال را نیز خنک می کند که از طریق گیربکس پمپ می شود. 
  • انتقال خود را به طور منظم شستشو دهید . شما می توانید مایع گیربکس خود را به تنهایی تعویض کنید اما بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید. معمولاً سالی یک بار باید گیربکس ماشین خود را شستشو دهید. مدت زمان ماندگاری مایع گیربکس به میزان رانندگی شما و دمای کارکرد خودرو بستگی دارد. 
  • فیلتر گیربکس خود را مرتباً عوض کنید. گیربکس اتوماتیک خودروی شما ممکن است دارای فیلتر باشد و هر از چند گاهی باید آن را تعویض کرد. در حالی که اکثر خودروهای جدید فیلتر گیربکس ندارند، برخی هنوز بسته به نوع و مدل آن فیلتر گیربکس دارند. 
  • از تعویض دنده هنگام حرکت خودرو خودداری کنید. قبل از تعویض دنده از حالت درایو به دنده یا برعکس، مطمئن شوید که ماشین خود را کاملاً متوقف کرده اید. 
  • اجازه دهید ماشین شما قبل از رانندگی گرم شود. بسیاری از رانندگان مقصر هستند که سوار ماشین خود می شوند، موتور را روشن می کنند و بلافاصله رانندگی می کنند. اجازه دهید موتور شما چند دقیقه قبل از شروع به رانندگی گرم شود، به خصوص در ماه های سرد.
  • از رانندگی طولانی مدت با لاستیک زاپاس خودداری کنید. داشتن لاستیک های نامتناسب یک مشکل بزرگ است. این می تواند به سایر قسمت های خودرو مانند تراز چرخ ها آسیب برساند و همچنین فشار غیر ضروری به گیربکس شما وارد کند.
  • تا حد امکان از ماشین خود برای یدک کشی استفاده نکنید. استفاده از آن برای بکسل بارهای سنگین، به ویژه در دماهای گرم، می تواند منجر به اکسید شدن یا سوختن سیال انتقال شود. این می تواند آسیب زیادی به گیربکس خودرو شما وارد کند.
  • برنامه ریزی برای بازرسی انتقال سالانه. از یک متخصص مجاز تعمیر گیربکس بخواهید یک بررسی تشخیصی برای گیربکس شما از نظر نشتی و سایر بی نظمی ها انجام دهد. همچنین سطح مایع، رنگ و بوی خود را به صورت دوره ای بررسی کنید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک بسته به جدی بودن مشکل، نوع خودرویی که در حال رانندگی هستید و سن آن می تواند گران باشد. گاهی اوقات وجود مشکل در گیربکس اجتناب ناپذیر است، اما انجام برخی تعمیرات پیشگیرانه و انجام عادات خوب رانندگی می تواند گیربکس شما را طولانی تر کند و احتمال خرابی کامل را کاهش دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس