انواع گیربکس اتوماتیک ماشین

انواع گیربکس اتوماتیک ماشین

انواع گیربکس اتوماتیک ماشین

گیربکس‌های خودرو انواع مختلفی دارند که هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خودش است. این گیربکس‌ها یا به صورت گسترده و جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرند و یا اینکه به صورت انحصاری تنها در محصولات یک شرکت خودروسازی استفاده می‌شوند. در ادامه در این مطلب از وبلاگ تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان، قصد داریم به معرفی انواع گیربکس بپردازیم و برخی از پرکاربردترین آنها را به شما معرفی کنیم.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس ماشین عبارتنداز:

به صورت کلی، گیربکس‌های خودرو به دو دسته بندی کلی تقسیم می‌شوند.

  1. گیربکس‌های دستی
  2. گیربکس‌های اتوماتیک

گیربکس دستی:

گیربکس‌های دستی، همان گیربکس‌هایی هستند که در خودروهایی با دنده دستی مورداستفاده قرار گرفته‌اند. این نوع گیربکس نیازمند کلاچ‌گیری و تعویض دستی دنده هستند تا بتوانند شتاب بیشتری را به چرخ‌ها منتقل کنند. این نوع جعبه دنده امروزه کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما همچنان انتخاب اول رانندگان حرفه‌ای و ماشین‌های مسابقه‌ای محسوب می‌شود. لذتی که هنگام تعویض دنده در سرعت‌های بالا وجود دارد را نمی‌توان با گیربکس اتوماتیک تجربه کرد! از انجایی که گیربکس‌های دستی تنها در 3 نوع 4 دنده، 5 دنده و 6 دنده وجود دارند، بنابراین در ادامه به آنها کاری نخواهیم داشت!

گیربکس اتوماتیک:

در طرف دیگر، گیربکس‌های اتومات یا خودکار قرار گرفته‌اند که رانندگی با آنها راحت‌تر است. این نوع گیربکس انواع مختلفی دارد و مدل‌های زیادی از آن در طول سال‌ها تولید شده است. این گیربکس‌ها فاقد کلاچ بوده و تعویض دنده را به صورت خودکار انجام می‌دهند. همین موضوع باعث رانندگی بهتر و متمرکزتر شده و از خطراتی مثل پرت شدن حواس راننده برای تعویض دستی دنده جلوگیری می‌کند.

در ادامه به معرفی مختصر انواع گیربکس اتوماتیک پرداخته‌ایم.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک در 4 نوع تولید می‌شوند. این 4 نوع گیربکس عبارتند از:

  1. گیربکس‌های CVT
  2. گیربکس‌های AT
  3. گیربکس‌های AMT
  4. گیربکس‌های DCT

در ادامه توضیحاتی درباره هرکدام از این گیربکس‌ها ارائه شده است.

انواع گیربکس اتوماتیک ماشین

گیربکس CVT چیست؟

گیربکس‌های CVT یکی از محبوب‌ترین انواع گیربکس اتوماتیک در جهان هستند که در بسیاری از خودروها در برندهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع گیربکس برخلاف دیگر انواع گیربکس که از چرخ دنده و ماهک‌های مختلف برای تعویض دنده استفاده می‌کنند، تنها از دو پولکی و یک تسمه فلزی استفاده می‌کند. به این صورت، گیربکس دارای بی‌نهایت ضریب دنده خواهد بود و بسته به سرعت و دورموتور، ضریب دنده مناسب را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

این نوع گیربکس دارای وزن کم و هزینه ساخت پایینی است؛ از این رو در بسیاری از خودروهای سدان و شاسی‌بلند شرکت‌هایی مثل هوندا، تویوتا، سوبارو و نیسان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، این نوع گیربکس برای خودروهای مسابقه ارزان قیمت نیز مناسب است. از دیگر مزایای این نوع گیربکس می‌توان به هزینه تعمیر و نگهداری پایین اشاره کرد. همین موارد، گیربکس CVT را به یکی از بهترین گیربکس‌های اتوماتیک تبدیل کرده است.

تعمیرگاه تخصصی گیربکس کار ایرانیان، به صورت تخصصی به تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک با بهترین و جدیدترین تجهیزات مشغول است. در این تعمیرگاه می‌توانید از خدمات تخصصی انواع گیربکس خودروهای مختلف نظیر تعمیر گیربکس کیا، تعمیر گیربکس اتوماتیک پورشه، تعمیر گیربکس فراری و برندهای خارجی پرطرفدار استفاده کنید.

گیربکس AT چیست؟

گیربکس‌های AT یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک هستند که قدمت بیشتری دارند. در واقع گیربکس‌های AT اولین نمونه از گیربکس‌های اتوماتیک بودند که در اوایل قرن بیستم ظاهر شدند و به مرور زمان، تقویت و تکمیل شدند. امروزه استفاده از این نوع گیربکس تقریبا متوقف شده؛ اما خودروهای خاطره انگیز و دوست داشتنی نظیر هوندا سیویک (Honda Civic) و پژو‌های اتوماتیک تولید شده توسط ایران خودرو از گیربکس AT استفاده می‌کردند.

این نوع گیربکس بدون عیب نیز نیست. از جمله معایب گیربکس‌های AT این است که اتلاف انرژی در آنها وجود دارد. این یعنی مصرف سوخت آنها نسبت به گیربکس‌های دستی یا حتی DCT بیشتر است. از طرف دیگر، هزینه ساخت و نگهداری نسبتا زیاد این نوع گیربکس، باعث شده که خودروسازان انواع دیگر گیربکس را به آن ترجیح دهند.

گیربکس DCT چیست؟

گیربکس DCT یا دوکلاچه، یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک است که به گیربکس نیمه اتوماتیک نیز شناخته می‌شود. گیربکس‌های DCT دارای دو کلاچ برای تعویض دنده هستند. هر کلاچ وظیفه آماده سازی دنده‌های منحصر به فردی را دارد؛ برای مثال، یک کلاچ مختص دنده‌های 2، 4 و 6 است و کلاچ دیگر، مسئولیت تعویض دنده به 1، 3، 5 و دنده R را دارد.

البته این گیربکس اتوماتیک است و نیازی به کلاچ گیری برای تعویض دنده نیست. گیربکس DCT یکی از بهترین گیربکس‌های اتوماتیک محسوب می‌شود که در بسیاری از خودروسازی‌های بزرگ دنیا نظیر هیوندای مورداستفاده استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نوعی گیربکس به نام PDK وجود دارد که براساس گیربکس‌های DCT ساخته شده و متعلق به شرکت پورشه است. بنبراین خودروهای پورشه نیز از نوعی گیربکس دوکلاچه یا همان DCT استفاده می‌کنند. علاوه بر این برخی از خودروهای محبوب در ایران نظیر پژو 205، جک S5 و تالیسمان نیز از گیربکس DCT استفاده می‌کنند.

این نوع گیربکس هزینه نگهداری و تعمیر نسبتا بالایی دارد که اهیمت نگهداری از آن را نشان می‌دهد. اما خبر خوب، این است که دوام بالای این گیربکس، مانع از خرابی زود آن می‌شود. در صورتی که به درستی از گیربکس استفاده کنید و آن را به موقع سرویس کنید، گیربکس مثل روز اول کار خواهد کرد. در غیر این صورت احتمالا بعد از چند سال نیازمند تعمیر گیربکس DCT می‌شوید که همانطور که گفته شد، هزینه بالایی دارد.

تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان، مرکز تخصصی ارائه خدمات تعمیر گیربکس در غرب تهران است. این مرکز در مرزداران، خیابان شهرک ژاندارمری واقع شده و امکان مراجعه حضوری در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 9 شب میسر است. در این تعمیرگاه تکنسین‌های باتجربه و ماهر، به ارائه خدمات تعمیر یا سرویس گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای خارجی مشغول هستند.

گیربکس AMT چیست؟

گیربکس AMT یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک است که توسط شرکت BMW طراحی و ساخته شده است. این نوع گیربکس، حاصل تلاش تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک با حداقل هزینه است. گیربکس‌های AMT ساختاری مشابه گیربکس‌های دستی دارند؛ با این تفاوت که به صورت اتوماتیک کار می‌کنند . در واقع، کلاچ گیری به صورت خودکار انجام می‌شود. از این نوع گیربکس در خودروهایی نظیر Maruti Suzuki Alto K10 و تویوتا گالانتا استفاده شده است.

هزینه نگهداری و تعمیر گیربکس AMT نسبت به انواع دیگر گیربکس اتوماتیک نسبتا کمتر است. به صورت کلی، هزینه تعمیر این نوع گیربکس نسبت به گیربکس‌های cvt کمتر است. این یعنی در زمان نیاز به تعمیر، هزینه کمتری موردنیاز خواهد بود. استفاده از این نوع گیربکس در سال‌های اخیر رو به کاهش رفته؛ زیرا گیربکس‌های دوکلاچه با هزینه تولید کمتر و رفع برخی مشکلات، در حال فراگیرشدن هستند.

تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک در گیربکس کار ایرانیان

گیربکس‌های اتوماتیک دارای قطعات متعددی هستند که ممکن است به مرور زمان، دچار خرابی شوند. با توجه به ساختار پیچیده و ظریف گیربکس‌های اتوماتیک، تعمیر آنها کار هرکسی نیست و باید توسط یک تعمیرکار آموزش دیده و متخصص و با استفاده از ابزارهای مناسب انجام شود.

تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان، یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس در غرب تهران است. در این مرکز، تکنسین‌های آماده به کار از ساعت 8 صبح تا 9 شب روزهای شنبه تا پنجشنبه، به ارائه خدمات مشغول هستند. تعمیرکاران ما دارای سال‌ها تجربه و دانش تخصصی در زمینه تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک هستند و به دلیل استفاده از بروزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات، از بروز خرابی‌های ناخواسته جلوگیری می‌شود.

برای دستری به تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان، می‌توانید به مرزداران، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس