تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین مواردی است که در نگهداری گیربکس باید رعایت شود. معمولا تعویض روغن و فیلتر در زمان سرویس گیربکس توسط تعمیرکار انجام می‌شود. در ادامه در وبلاگ تعمیرگاه گیربکس کار ایرانیان، می‌خواهیم به دلایل اهمیت تعویض روغن و فیلتر گیربکس نگاهی بیندازیم و مشکلاتی که ممکن است براثر عدم تعویض آنها رخ دهد را شرح دهیم.

تماس فوری
کلیک کنید

دلایل تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک

در گذشته مطلبی درباره دلایل اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را در وبلاگ سایت گیربکس کار ایرانیان منتشر کرده‌ایم و به صورت کامل، در این زمینه توضیحاتی را ارائه کردیم. به همین دلیل در این مطلب، تنها اشاره مختصری به آنها می‌کنیم.

مهمترین دلیلی که شما را مجاب به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک می‌کند، تاثیر چشمگیر آن روی عملکرد صحیح گیربکس است. زمانی که روغن درون گیربکس قدیمی باشد، تعویض دنده معمولا با تاخیر همراه می‌شود. همچنین ممکن است بعد از چند تعویض دنده، بوی سوختگی به مشام شما برسد که ناشی از عدم خنک کنندگی کافی چرخ دنده‌های درون گیربکس است. این خنک کنندگی نیز به دست روغن واسکازین درون گیربکس انجام می‌شود. علاوه بر این موارد، رسوبات و آلودگی‌هایی که به دلیل فعالیت قطعات درون گیربکس ایجاد می‌شوند نیز توسط روغن گیربکس جمع آوری می‌شود. این رسوبات می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی درون گیربکس شوند.

مطلب پیشنهادی: گیربکس دو کلاچه خشک و تر

فیلتر گیربکس وظیفه دارد این آلودگی‌ها و رسوبات را جمع آوری کرده و از پراکندگی آنها در روغن جلوگیری کند. در صورتی که فیلتر گرفته باشد، این الودگی‌ها در روغن باقی مانده و در صورت قرارگیری بین قطعات، ممکن است باعث آسیب رسیدن به گیربکس شوند. لذا باید در فواصل منظم، نسبت به تعویض روغن و همزمان تعویض یا تمیز کردن فیلتر روغن اقدام کنید.

چه زمانی باید نسبت به تعویض روغن و فیلتر گیربکس اقدام کنیم؟

این مورد بسته به نوع خودرو، مدل آن و همچنین مقدار مسافت پیموده شده دارد. رانندگان خودروهای سواری که روزانه مسافت زیادی را رانندگی می‌کنند، معمولا هر 4 ماه یکبار روغن گیربکس خودروی خود را تعویض می‌کنند. این مقدار برای خودروی شما ممکن است هر 6 ماه یکبار باشد. در ضمن، برخی از شرکت‌های خودروسازی در دفترچه راهنمای محصولات خود، زمان مساسب تعویض روغن گیربکس را به صورت مسافتی بیان کرده‌اند. برای مثال، بسیاری از این شرکت‌ها، پیشنهاد می‌کنند روغن گیربکس محصولات آنها را بعد از پیمودن 40000 کیلومتر یا بیشتر تعویض کنید.

این مقادیر بسته به نوع خودرو متفاوت هستند و ممکن است برای یک خودروی سدان (سواری چهاردر) بین 40000 تا 60000 کیلومتر باشد؛ در صورتی که یک خودروی پیکاپ (وانت) نیاز به مسافت بیشتری برای تعویض روغن گیربکس داشته باشد. همه‌چیز در دفترچه راهنمای خودرو یا سایت شرکت سازنده مشخص شده است.

تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن گیربکس چطور انجام می‌شود؟

امروزه روغن گیربکس را با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تخلیه و تعویض می‌کنند. در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک، این کار توسط دستگاه‌های پیشرفته و گرانقیمت انجام می‌شود که تا آخرین قطره روغن قدیمی را از گیربکس خارج می‌کنند. کار با این دستگاه‌ها نیازمند دانش کافی در این زمینه است و باید توسط تکنسین‌های متخصص حاضر در تعمیرگاه انجام شود.

تعمیرگاه تخصصی گیربکس کار ایرانیان، یک مرکز تخصصی و پیشرفته در زمینه تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک است. در این مرکز، خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک برندهای خارجی به شما عزیزان ارائه می‌شود. تعممیرات صورت گرفته، همگی به دست تعمیرکارانی انجام می‌شود که سال‌ها تجربه در این حوزه دارند و در دوره‌های آموزشی تخصصی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده‌اند. برای استفاده از خدمات ما می‌توانید به مرزداران، جنب خیابان شیخ فضا الله نوری، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید.

در مواردی ممکن است خودتان مجبور به تعویض روغن گیربکس باشید. در این شرایط، باید خودتان دست به کار شده و با توجه به راهنمای زیر، این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید در این روش، تنها نیمی از روغن گیربکس خارج می‌شود و نیم دیگر، درون بخش هیدرولیکی گیربکس باقی می‌ماند. در نتیجه بهتر است در اولین فرصت، خودرو را به یک تعمیرگاه تخصصی برده و تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک خودروتان را به صورت کامل انجام دهید.

  1. ظرفی را جهت جمع آوری روغن قدیمی گیربکس آماده و زیر خودرو قرار دهید.
  2. ابتدا درب بالایی گیربکس که برای وارد کردن روغن است را باز کنید تا اطمینان حاصل کنید که گیر نکرده باشد.
  3. در بسیاری از خودروهای اتوماتیک، یک سوراخ تخلیه وجود دارد. این سوراخ معمولا در قیمت پایینی گیربکس قرار دارد. آن را پیدا و باز کنید.
  4. صبر کنید که روغن به صورت کامل تخلیه شود.
  5. درب سوراخ تخلیه را ببندید.
  6. با توجه به مدل خودروی خود (اگر مقدار روغن مناسب را نمی‌دایند، مقدار روغن خارج شده از گیربکس را ملاک قرار دهید)، حجم مناسبی از روغن را درون گیربکس بریزید.
  7. چند دقیقه صبر کنید تا روغن ته‌نشین شده و به آخرین قطعات گیربکس نیز برسد.
  8. اکنون خودرو را برای چند دقیقه روشن کنید.
  9. بعد از حدود 10 دقیقه می‌توانید حرکت را آغاز کنید.

هزینه تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک چقدر است؟

تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک هزینه‌های مختلفی را شامل می‌شود. به عنوان مثال، شما باید روغن مناسب و فیلتر گیربکس را خریداری کنید. علاوه بر آن، باید دستمزد تعمیرکار را نیز درنظر بگیرید.

خرید روغن گیربکس باکیفیت برای انواع خودروهای اتوماتیک، به ازای هر لیتر بین 120 تا 250 هزار تومان است. این هزینه ممکن است بسته به نوع روغن متفاوت نیز باشد. برخی از خودروهای گرانقیمت، نیاز به روغن‌های خاصی دارند که قیمت آنها ممکن است به لیتری یک میلیون تومان نیز برسد. به طور متوسط هر لیتر روغن گیربکس اتوماتیک را 200 هزار تومان درنظر می‌گیریم.

مطلب پیشنهادی: تفاوت گیربکس CVT و AT

فیلتر روغن گیربکس نیز بسته به مدل خودرو، قیمت و مشخصات متفاوتی دارد. قیمت این فیلترها از حدود 700 هزار تومان آغاز شده و تا 5 میلیون تومان (برای خودروهای لوکس و گرانقیمت همچون BMW) نیز می‌رسد. به همین دلیل، معمولا تعمیرکاران پیشنهاد می‌کنند به جای تعویض فیلتر روغن، آن را تمیز کنید. این کار هزینه به مراتب کمتری دارد و می‌تواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. گرچه در صورت آسیب دیدگی فیلتر، حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در اینجا متوسط هزینه فیلتر را یک میلیون و 500 هزار تومان درنظر می‌گیریم.

مورد بعدی، دستمزد تعمیرکار است. این مورد بسته به مدل خودروی شما متفاوت است؛ اما به طور میانگین، تعمیرکاران بین 400 هزار تومان تا 1 میلیون تومان را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند. در اینجا هزینه را 700 هزار تومان درنظر می‌گیریم.

جمع بندی هزینه

با توجه به موارد گفته شده، به صورت میانگین 200 هزار تومان برای روغن، 1 میلیون و 500 هزار تومان برای فیلتر روغن و همچنین 700 هزار تومان دستمزد تعمیرکار باید پرداخت شود. هزینه نهایی معادل 2 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود. البته همانطور که گفته شد، می‌توانید از تعویض فیلتر صرفنظر کرده و به تمیز کردن آن بسنده کنید؛ در این صورت، هزینه نهایی حدود 900 هزار تومان خواهد بود.

تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک در گیربکس کار ایرانیان

در گیربکس کار ایرانیان، تکنسین‌های متخصص ما، در ایام غیرتعطیل هفته از ساعت 8 صبح تا 9 شب، میزبان شما و خودروهای شما هستند. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات تعویض روغن گیربکس خودروهای تویوتا، هیوندای، بنز، بی ام و، پورشه و… به این تعمیرگاه مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید برای هماهنگی یا دریافت مشاوره، با شماره تلفن 09190783005 تماس بگیرید. همچنین برای مراجعه حضوری نیز می‌توانید در ساعات گفته شده به مرزداران، خیابان شهرک ژاندارمری مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس