خطرات زمستان برای گیربکس

خطرات زمستان برای گیربکس

خطرات زمستان برای گیربکس

شرایط زمستانی از نظر جغرافیایی متفاوت است، اما در اکثر مناطق کشور شرایط در ماه های زمستانی یکسان می باشد. نحوه برخورد شما با آن شرایط می تواند تاثیر چشمگیری در سلامت گیربکس داشته باشد. در ادامه این مطلب”خطرات زمستان برای گیربکس” به نکاتی می پردازیم که می تواند در سلامت گیربکس شما بسیار تاثیر گذار باشد.

اگر سوالی دارید می توانید در آخر همین صفحه در قسمت دیدگاه ها برای کارشناسان ما ارسال نمایید. ما در کمتری زمان ممکن به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

عدم رها کردن خودرو به مدت طولانی

از رها کردن خودروی خود برای مدت طولانی خودداری کنید، در زمستان حتما روزی یک دفعه ماشین خود را روشن کنید و بگزارید موتور به خوبی کار کند و گرم شود. اینکار از باعث میشه خودرو شما همیشه آماده حرکت باشد و باطری موتور نخوابت.

نکته: رها کردن خودرو به مدت طولانی در هوای سرد باعث آسیب رساندن به برخی از اجزای داخلی گیربکس می شود. دلیلش این است که برخی از گیربکس ها با شیفتر در پارک جریان روانکاری ایجاد نمی کنند و تا زمانی که شیفتر را در درایو قرار ندهید، روغن در مدارهای خنک کنننده و روان کننده جریا پیدا نمی کند، بنابراین اجزای داخلی گیربکس سرد و بدون جریان روان هستند که اصلا خوب نیست و باعث آسیب رساندن جدی به گیربکس می شود.

بخاری موتور

اگر درجه هوا در منطه شما بسیار سرد است، روی بخاری موتور سرمایه گذاری کنید، گرم شدن خودرو در عملکرد بهتر گیربکس کمک بسزایی می کند.

راه های بهبود عملکرد بخاری ماشین

برای بهبود عملکرد بخاری ماشین رعایت این نکات ضروری است:

  • اطمینان از سلامت ترموستات خودرو
  • درجه حرارت را به درستی تنظیم کنید
  • بررسی سطح میزان آب موتور در خودرو
  • اطمینان از بازبودن مسیر گردش آب و سلامت فن یا دمنده
  • برای گرم شدن هوای داخل خودرو زیاد منتظر نمانید و سعی کنید در حین حرکت فضا گرم شود
  • اگر تعداد مسافران خودرو زیاد است هم زمان با استفاده از بخاری، شیشه را نیز کمی پایین دهید تا هوای تازه در حال چرخش باشد.
  • دکمه AC خودرو مخصوص تنها هوای گرم نیست با استفاده از این دکمه هوای ورودی خودرو را تهویه کنید.

عدم چرخاندن چرخ های خودرو اتوماتیک

یکی از موادری که رانندگان خودرو اتوماتیک با آن آشنا نیستند این است که در صورت گیر افتادن در برف، رانندگان چرخ های خود را می چرخانند، به این امید که خود را از برف یا لکه یخی رها کنند، این می تواند باعث آسیب عمده به گیربکس شود. به این صورت:

خودرو های دنده اتومات از کامپیوتر برای کنترل عملکرد گیربکس استفاده می کنند، وقتی چرخ ها را می چرخانید، رایانه به اشتباه سرعت خودرو را در حال افزایش می بیند، هنگامی که سرعت سنج 40 مایل یا بیشتر در ساعت ثبت می کند، کامپیوتر سرعت را می بیند و شرایط رانندگی را برای درگیر کردن کلاچ مبدل مناسب تشخیص می دهد. در نتیجه می تواند برای گیربکس فاجعه بار باشد.

بهترین را برای رهایی از رانش یا لکه یخی این است که ماشین را به جلو و عقب تکان دهید تا زمانی که بتواند دوباره حرکت کنید، یا بهتر است از کسی بخواهید که شما را هل دهد یا از برف بیرون بکشد، از چرخاندن چرخ ها خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است به گیربکس آسیب برسانید.

نکته مهم:برای هل دادن یک ماشین دنده اتومات باید دنده را در حالت (N) یا همان خلاص قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: روشن کردن ماشین اتومات با هل دادن

آب در گیربکس اتوماتیک

هیچ قطعه اصلی ماشین شما نمی تواند بدون داشتن آب کافی در اجزای داخلی به خوبی کار کند. اما آب برای گیربکس کاملا ضرر دارد و باعث آسیب های جدی می شود.

حتی مقدار کمی آب در یک گیربکس اتوماتیک تقریبا همیه منجر به خرابی جدی و هزینه تعمیرات اساسی می شود.

دلیل آن این است که آسترهای باند و کلاچ رطوبت سنجی هستند، یعنی آب را جذب می کنند، حتی اگر برای انجام اینکار مجبور باشند روغن گیربکس را از پوشش ها بیرو برانند.

این آب به سرعت راه خود را برای پشتی های فلزی پیدا می کند و باعث زنگ زدگی آنها می شود و آسترها را از روی کلاچ ها و نوارها جدا می کند. نتیجه تماس فلز با فلز است که همیشه آسیب جدی به گیربکس میرساند.

برای جلوگیری از این مشکل، از گودال و چاله های عمیق دوری کنید، اگر ماشین به دلیل سیل یا افزایش ناگهانی سطح در زیر آب پیدا کردید، به هیچ عنوان موتور را روشن نکنید. تنها شانس شما برای جلوگیری از پرداخت هزینه های بالا این است که ماشین خود را به یک تعمیرگا گیربکس ببرید و فورا روغن آن را تخلیه کنید.

محافظت از گیربکس در زمستان

محافظت از گیربکس در زمستان
خطرات زمستان برای گیربکس

1-سرویس

اولین و مهترین کاری که می توانید برای خودرو خود انجام دهید این است که گیربکس را توسط مکانیک های حرفه ای تعمیر و بررسی کنید. واقعیت این است که بیشتر مشکلات بزرگی که در یک گیربکس اتوماتیک رخ می دهد به عنوان ابتدا یک مشکل کوچک بوده است که توسط صاحبان خودرو نادیده گرفته میشود تا زمانی که بدتر شودو به مشکل جدی تبدیل شود. چک کردن گیربکس هزینه کمی دارد و برطرف کردن این مشکلات کوچک قبل از اغاز زمستان می تواند از بروز مسائل بسیار جدی و هزینه گزاف جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی:نحوه تقویت گیربکس اتوماتیک

2-آماده شدن برای فصل سرما

یکی دیگر از استراتژی های کلیدی برای آماده شدن برای فصل زمستان، راحل های ذخیره سازی گرما می باشد.

  • نگهداری ماشین در پارکینگ و گاراژ
  • استفاده از روکش ماشین

3-گرم کردن ماشین

قبل از حرکت خودرو خودرو خود را به طور معمول بین 5تا8 دقیقه گرم کنید. نکته: بیش از 10 دقیقه خودرو را در حالت پارک”P” قرار ندهید.

4- تعویض روغن گیربکس

از بهترین و جدید ترین مایع گیربکس استفاده کنید. با مکانیک خود در مورد تعویض یک مایع جدید صحبت کنید، حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشد آن هزینه را محول کنید چراکه باعث جلوگیری از آسیب رساندن به خودرو شما می شود.کمی هزینه در کوتاه مدت می تواند به معنای هزینه کمتر در بلند مدت باشد.

5- رانندگی آرام

در محیط سخت زمستانی بهترین کار برای گیربکس اتوماتیک شما این است که کارکردی نرم و یکنواخت داشته باشید. از هرگونه حرکت تند و ناگهانی خودداری کنید. همین امر در مورد پدال گاز و هم ترمز باید توجه شود به نرمی و ملایمت رفتار کنید.

ارتباط آنلاین با گیربکس کار ایرانیان

برای ارتباط آنلاین به متخصصین ما از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام کنید.

واتساپ: 09395239879

اینستاگرام: gearboxcar.ir

Comments
  • با سلام.ضمن سپاس از نکات کاربردی شما.بعد از ی روز بارونی وسرد شدن هوا ,صبح پس از روشن شدن تاخیر وکندی در حرکت بخصوص دنده عقب میباشد.پس از 10دقیقه رانندگی شرایط نرمال میشود.لطف راهنمایی بفرمایید.روغن گیربکس و دسته موتور ها را تازه عوض کردم یکه بهتر شده ولی کماکان صبح ها تاخیر در حرکت مخصوصا دنده عقب رو دارم.ضمنا ماشنو بعد از 5دقیقه روشن شدن حرکت میدم.با تشکر فراوان.ماشین جیلی2014 اتومات هاچ بک هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس