تسمه تایم یا زنجیر تایم چیست

تسمه تایم یا زنجیر تایم چیست؟

تسمه تایم یا زنجیر تایم چیست ؟

تسمه تایم یا زنجیر تایم بخشی است که در نقطه خاصی جلوی موتور شما قرار می گیرد و حرکت میل لنگ و میل بادامک موتور شما را هماهنگ می کند تا اطمینان حاصل شود که سوپاپ ها و پیستون ها در نیمه بالایی و پایینی موتور شما باز می شوند. و ببند ریتم مناسب تسمه تایم یک نوع دندانه دار است که در خودروهای قدیمی رایج است در حالی که زنجیر تایم در خودروهای مدرن رایج تر است. در این مقاله”تسمه تایم یا زنجیر تایم چیست” توضیح مختصر و مفیدی را ارائه می دهیم…همراه گیربکس کار ایرانیان باشید.

علائم خراب بودن تسمه تایم چیست؟

در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد تسمه تایم یا زنجیر تایم شما به خدمات نیاز دارد:

صدای تیک یا تق تق از موتور: تسمه تایم شما خیلی شل است.
توقف موتور: سیلندرهای موتور شما نامرتب هستند.
علائم قابل مشاهده ساییدگی تسمه: تسمه تایم شما بسته شده است یا دندان ها فرسوده شده اند.
براده های فلزی در روغن موتور: تسمه تایم شما ضعیف شده و فلز را از دست می دهد.
موتور روشن نمی شود: ممکن است تسمه تایم شما از قبل شکسته باشد.

مطلب پیشنهادی:هر آنچه که باید در مورد زنجیر زمان (تایم) بدانید

صدای تسمه تایم خراب چگونه است؟

تسمه تایم نامناسب ممکن است باعث ایجاد صدای تیک تیک و تق تق از موتور شود زیرا تسمه در مقابل موتور شلتر شده است. همچنین ممکن است صدای احتراق ناقص موتور (سوخت گیری معکوس) را بشنوید زیرا یکی از سیلندرها باز مانده و با سیلندرهای دیگر هماهنگ نیست. اگر هر یک از این صداهای موتور را می شنوید، قرار ملاقات بگذارید تا در اسرع وقت تسمه را بررسی کنید. قبل از اینکه تسمه پاره شود آن را ثابت کنید – و وسیله نقلیه شما متوقف می شود.

وقتی تسمه تایم در حین رانندگی می شکند چه اتفاقی می افتد؟

اگر تسمه تایم شما در حین رانندگی پاره شود، موتور شما از کار می افتد. ما نگهداری پیشگیرانه را برای جلوگیری از این امر توصیه می کنیم.

آیا شکستگی تسمه تایم می تواند موتور من را خراب کند؟

علائم خراب بودن تسمه تایم چیست؟

این بستگی به نوع موتور شما دارد: تداخل یا عدم تداخل. یک موتور تداخلی می تواند به راحتی توسط تسمه تایم شکسته آسیب ببیند. سوپاپ ها (روی میل بادامک) و پیستون ها (روی میل لنگ) به نوبت فضای یکسانی را اشغال می کنند، بنابراین تسمه تایم آنها را از هم دور نگه می دارد. بدون تسمه تایم، موتور می‌چرخد، اما نه به یکباره. ابتدا میل بادامک سبک تر متوقف می شود و برخی از سوپاپ ها باز می مانند. یک میل لنگ سنگین‌تر زمان ماندگاری بیشتری دارد و پیستون‌ها را در مقابل دریچه‌های باز روی میل بادامک فشار می‌دهد. دریچه‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند، اما قطعات اطراف می‌توانند آسیب بیشتری ببینند.

در موتورهای بدون تداخل، سوپاپ ها و پیستون ها فضاهای مختلفی را اشغال می کنند، بنابراین بعید است که آسیب ناشی از شکستگی تسمه تایم را تحمل کنند. یک تسمه تایم جدید باید موتور را دوباره کار کند.

اما به یاد داشته باشید، حتی اگر موتور بدون مزاحمتی دارید، باز هم باید از چرخه تعویض تسمه تایم توصیه شده خودرو خود پیروی کنید. خرابی تسمه تایم ممکن است شما را در معرض خطر آسیب جدی موتور قرار ندهد – اما همچنان می تواند باعث توقف خودرو و گیر افتادن شما در جاده شود.

هر چند وقت یکبار باید تسمه تایم را تعویض کنم؟

یک فاصله زمانی معمولی برای تعویض تسمه تایم پنج سال یا 60000 مایل است، هر کدام زودتر اتفاق بیفتد. دفترچه راهنمای مالک باید به شما بگوید هر چند وقت یکبار تسمه تایم خود را تعویض کنید.

یک زنجیر تایم (معمول در خودروهای جدیدتر) باید عمر موتور شما را حفظ کند.

مطلب پیشنهادی:تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک در تهران (مرزداران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس