دنده تمام اتوماتیک چیست

دنده تمام اتوماتیک چیست
بسیاری از رانندگان در مورد تفاوت بین خودروهای گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تعجب می کنند. گیربکس تمام اتوماتیک چیست؟ و چه تفاوت هایی با گیربکس نیمه اتوماتیک دارد؟ ما به سوالات شما پاسخ دادیم. ما برای شما آرزوی خواندن دلپذیر داریم!

دنده تمام اتوماتیک چیست؟ 

وسایل نقلیه گیربکس تمام اتوماتیک ؛ آنها وسایل نقلیه ای هستند که دارای سیستم تعویض خودکار متناسب با وضعیت بار و جاده هستند . وسایل نقلیه گیربکس تمام اتوماتیک که با اصل کلاچ دوبل کار می کنند. این دستگاه توسط یک سیستم کامپیوتری کار می کند که فرمان، دریچه گاز و تعویض دنده را کنترل می کند. به این ترتیب راننده نیازی به کنترل کلاچ و سایر عملکردها ندارد. در خودروهای تمام اتوماتیک حتی در صورت تمایل راننده امکان تعویض دنده وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت گیربکس های اتوماتیک با دستی

حتی اگر در خودروهایی با گیربکس تمام اتوماتیک هیچ کمکی به حرکت در سربالایی وجود نداشته باشد، خودرو به عقب نمی‌چرخد. از این نظر، تجربه رانندگی راحت تری را ارائه می دهد. در وسایل نقلیه تمام اتوماتیک، راننده فقط می تواند بر وضعیت جاده و ترافیک تمرکز کند، نه با مناطقی مانند دنده، لغزش معکوس و کلاچ.

خودروهای گیربکس تمام اتوماتیک فاقد پدال کلاچ و دسته دنده دستی هستند. تعویض دنده در خودروهایی با این نوع دنده به صورت خودکار انجام می شود. مبدل گشتاور برای سوئیچینگ اتوماتیک استفاده می شود نه کلاچ. در حین رانندگی با گیربکس اتوماتیک مراقب باشید که از حرکت ناگهانی خودداری کنید . زیرا ممکن است گیربکس خودرو در شرایط خروج ناگهانی آسیب ببیند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

علامت گذاری حروف دنده اتوماتیک

P: علامت P هنگامی که وسیله نقلیه پارک شده است فعال می شود. پس از قرار گرفتن ماشین در منطقه ای که قرار است پارک شود، توقف کامل را فراهم می کند. 

D: علامت دنده D به حالت رانندگی روزانه خودرو اشاره دارد. دنده گیربکس به موتور متصل می شود و بنابراین چرخ های خودرو به آرامی حرکت می کنند.

N: علامت دنده N نشان می دهد که دنده در حالت خنثی قرار دارد. زمانی که وسیله نقلیه منتظر است فعال می شود.

R: علامت دنده R نشان دهنده دنده عقب است. وقتی خودرو در حال دنده عقب است، به دنده r تغییر می کند.

S: اشاره به وسایل ورزشی دارد. این دنده که یک حالت اسپرت و سریع است، می تواند خودرو را تا بالاترین سطح سرعت شتاب دهد. 

دنده نیمه اتوماتیک چیست؟ 

در خودروهای گیربکس نیمه اتوماتیک ، گیربکس توسط کامپیوتر خودرو کنترل می شود، اما راننده همچنان کنترل خودرو را در دست دارد. در خودروهای گیربکس نیمه اتوماتیک، گیربکس تک کلاچ است. خودرو به طور خودکار کلاچ را بدون نیاز به فشار دادن راننده کنترل می کند.

تفاوت دنده بین تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک چیست؟

  • خودروهای گیربکس تمام اتوماتیک در مقایسه با خودروهای گیربکس نیمه اتوماتیک مطابق با اصل کلاچ دوبل عمل می کنند.
  • هر دو نوع دنده دارای کمک شروع در سربالایی هستند. با این حال، در حالی که وسایل نقلیه نیمه اتوماتیک می توانند به عقب سر بخورند، وسایل نقلیه تمام اتوماتیک این کار را نمی کنند.
  • تعویض دنده در خودروهای گیربکس تمام اتوماتیک احساس نمی شود. با این حال، این انتقال را می توان در خودروهایی با گیربکس نیمه اتوماتیک احساس کرد.
  • خودروهای با گیربکس نیمه اتوماتیک در مقایسه با خودروهای با گیربکس تمام اتوماتیک سوخت کمتری مصرف می کنند.
  • مزیت وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک سهولت در رانندگی است. در مقایسه با وسایل نقلیه نیمه اتوماتیک، کنترل آسان‌تری را به راننده ارائه می‌کند و می‌تواند یک سفر فقط در جاده را فراهم کند. 
  • در خودروهای گیربکس اتوماتیک می توانید سرعت را راحت تر تغییر دهید. علاوه بر این، کنترل خودکار در هنگام فرود و برخاستن می تواند تجربه رانندگی راحت تری را فراهم کند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس