گیربکس چگونه کار می کند و چرا اینقدر مهم است

گیربکس چگونه کار می کند و چرا اینقدر مهم است

گیربکس چگونه کار می کند و چرا اینقدر مهم است

گیربکس مجموعه ای از دنده های ضروری برای حرکت وسیله نقلیه است. این چرخ دنده ها از چرخ دنده هایی تشکیل شده اند که با اتصال به یکدیگر، “قدرت” را برای راه اندازی دنده و حفظ حرکت خودرو ایجاد می کنند. به زبان ساده تر می توان گفت که قدرت موتور را منتقل می کند، اما آنقدر خطی نیست. در ادامه این مطلب”گیربکس چگونه کار می کند و چرا اینقدر مهم است” همراه ما باشید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس چگونه کار می کند؟

گیربکس به عنوان یک کاهش دهنده نیروی وارد شده از موتور عمل می کند و همان نیرو را به چرخ هایی که از دیفرانسیل عبور می کنند منتقل می کند. هر گیربکس در درون خود معمولاً دو سری قرقره دارد. اولین مورد دارای نام “شفت اصلی” است که چرخش موتور را بسته به کلاچ به ارمغان می آورد. سری دوم قرقره ها به عنوان “شفت ثانویه” شناخته می شوند و اینجاست که چرخش موتور به دیفرانسیل منتقل می شود. اتصال بین این دو شفت تنها به لطف یک سنکرونایزر و یک قفل امکان پذیر است. اولین، همانطور که از نام آن پیداست، چرخش دو شفت را در حین نزدیک شدن با افت هموار کلاچ هماهنگ می کند. چوک قرقره ها را کنار هم نگه می دارد تا نیرو به طور کامل منتقل شود.

انواع جعبه سرعت

اساساً 3 نوع گیربکس وجود دارد: اتوماتیک، نیمه اتوماتیک (همچنین به عنوان ترتیبی شناخته می شود) و دستی. تعداد جعبه های دستی در وسایل نقلیه بسیار بیشتر از اتوماتیک بوده است اما امروزه برعکس این اتفاق می افتد. هر روز خودروهای بیشتری از کارخانه با گیربکس اتوماتیک بیرون می آمدند. این پدیده نه تنها به دلیل قابلیت اطمینان بیشتر دستگاه های خودپرداز امروزی است، بلکه به دلیل مصرف سوخت کمتر خودرویی است که از آنها می آید.

گیربکس های نیمه اتوماتیک

جعبه های نیمه اتوماتیک نادرترین نوع از این سه نوع هستند. برای مثال خودروهای رالی از این نوع گیربکس استفاده می کنند. در اینجا پدال کلاچ هنوز مورد نیاز است، با این حال، انتخابگر دنده فقط دو حرکت ممکن دارد: جلو (سرعت بعدی) و عقب (سرعت قبلی تا خنثی).

گیربکس های دستی

در جعبه های دستی راننده ای است که در هنگام شارژ روی کلاچ و حرکت دادن انتخابگر دنده تمام حرکت های فرآیند تغییر سرعت را انجام می دهد و این مزیت را دارد که راننده بودن خودرو را وادار به واکنش دستی می کند و همیشه ماشین را کنترل می کند.

طول عمر گیربکس چقدر است؟

گیربکس در صورتی که به راحتی از آن استفاده شود جزء بادوام رالی خودرو است. اگرچه این عنصری است که به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد، اما گیربکس از مواد بادوام ساخته شده است که باعث می شود ساییدگی آن کمتر شود. در هر صورت توصیه می شود هر 20000 کیلومتر و همچنین اجزای مجاور آن کلاچ  و بازوی گیربکس بررسی شود.

برای نگهداری خوب، همیشه باید توصیه های برند (مشخصات روغن و زمان بین بازرسی ها) را در نظر بگیرید. استفاده از کلاچ و جعبه دنده باید در نظر گرفته شود. این دو جزء به هم مرتبط هستند و بنابراین استفاده خوب از یکی به حفظ دیگری کمک می کند و بالعکس.

اولاً، هر زمان که یک تعویض جدید روی هر وسیله نقلیه ای اعمال می شود، باید پدال کلاچ را در پایین داشته باشید. سپس کلاچ باید  به آرامی رها شود و اگر هنگام رها شدن کلاچ شتاب لازم باشد، باید صاف باشد. یکی دیگر از عادات خوب این است که ماشین را پشت چراغ راهنمایی قرار دهید و یا خودرو را در حالت خنثی قرار دهید. این امر باعث کاهش فشار روی کابل کلاچ می شود که یکی از شکننده ترین عناصر این مجموعه است.

در صورت نیاز به تعویض روغن گیربکس، آموزش ما را بررسی کنید! در این آموزش استفاده از پمپ روغن برای قرار دادن پمپ جدید روی کلاچ آن ضروری است.

مطلب پیشنهادی: چگونه طول عمر گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس