گیربکس اتوماتیک چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

گیربکس اتوماتیک چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

گیربکس اتوماتیک چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

وظیفه گیربکس اتوماتیک صرف نظر از نوع آن، انتقال انرژی از موتور به چرخ های خودرو است. بنابراین، باید به طور مداوم در شرایط عالی و کار کند. با این حال، مواردی وجود دارد که نیاز به تعویض دارد. اگرچه این موارد نسبتاً نادر هستند، اما باید در اسرع وقت بررسی شوند. دریابید که چه شرایطی ممکن است مبادله را توجیه کند. در ادامه این مطلب” گیربکس اتوماتیک چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟ ” همراه ما باشید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس چیست؟

ناگفته نماند که قطعه ای که کاملاً کار می کند نباید تعویض شود. هنگامی که یک گیربکس نیاز به تعویض دارد، مطمئناً یک ناهنجاری بر عملکرد گیربکس تأثیر می گذارد. همچنین باید توجه داشته باشید که خرابی ها امنیت شما را به خطر می اندازد. اگر آنها حیاتی هستند، در خطر از دست دادن کنترل چرخ دنده های خود هستید. در نتیجه، وسیله نقلیه شما دیگر آنطور که می خواهید پاسخ نمی دهد. به همین دلیل، اولین کاری که باید انجام دهید این است که علائم رایج خرابی گیربکس را درک کنید. بنابراین در اینجا برخی از شاخص های غیر جامع وجود دارد:

  • در راه اندازی گزارش های دستی مشکل دارید
  • شیفتر دیگر به شما پاسخ نمی دهد
  • متوجه بوی سوختگی می شوید که از سیستم انتقال می آید
  • هنگام دور آرام، گیربکس صدای عجیبی ایجاد می کند
  • هنگام رانندگی دنده ها بیرون می پرند
  • گیربکس صدای جیر جیر می دهد
  • چراغ هشدار روی داشبورد چشمک می زند یا روشن می ماند
  • دستکاری روی گیربکس باعث ایجاد صداهای غیرعادی می شود
  • سیستم خودکار گزارش نامناسب را متوقف می کند
  • متوجه نشت روغن می شوید
  • وسیله نقلیه شما کمتر پاسخگو می شود
  • و غیره.

باید از قبل مشخص شود که این علائم لزوماً به معنای نیاز به تعویض گیربکس نیست. البته میزان خسارت فقط با بازرسی خودرو قابل تشخیص است. بنابراین، به محض مشاهده یک علامت غیر معمول، باید رفلکس را برای قرار ملاقات با یک متخصص کسب کنید. به هر حال، عقل سلیم باعث می شود تا زمانی که گیربکس معیوب به درستی تعمیر نشود، رانندگی خودرو را متوقف کنید.

چگونه آسیب کلاچ و گیربکس را تشخیص می دهید؟

زمان تعویض گیربکساین دو سیستم به یکدیگر وابسته هستند، بنابراین بله، کاملاً ممکن است علائم هشدار را با هم مخلوط کنید. با این حال، بر خلاف تصور عمومی، تنها یک علامت رایج برای مشکلات کلاچ و گیربکس وجود دارد. اینها مشکلات درگیر کردن چرخ دنده ها هستند .

خرابی های سیستم کلاچ به روش های مختلف خود را نشان می دهد. بیشتر اوقات، پدال نرم یا در حالت مخالف، بسیار سخت می شود. در هر دو مورد، کار کردن با آن دشوار یا غیرممکن است، که تعویض دنده را دشوار می کند. همچنین ممکن است کلاچ بلغزد و علائم با گذشت زمان بدتر شود، یا اینکه شما به عنوان مثال. ب- لرزش را در پدال احساس کنید. کلاچ همچنین می‌تواند بیش از حد گرم شود، جیرجیر بزند، رها شود… اگر مشکوک به ایراد در سیستم کلاچ هستید، اشتباه نمی‌کنید. خبر خوب این است که گیربکس کاملاً کار می کند.

اگر هنوز مطمئن نیستید، بهتر است تشخیص توسط متخصصی انجام شود که تمام اسرار مکانیک خودرو را می داند. برای همیشه منتظر نباش! به محض ظاهر شدن اولین علائم، خودروی خود را چک کنید. سپس می‌دانید و می‌توانید گیربکسی که برای شما مشکل ایجاد می‌کند را تعمیر یا تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی: علت صدا دادن گیربکس اتوماتیک در حالت خلاص

میانگین طول عمر یک گیربکس چقدر است؟

گیربکس یکی از محکم ترین قطعات خودروی شماست زیرا از نظر تئوری طراحی شده است تا مادام العمر کار کند. به عبارت دیگر، گیربکس باید در طول عمر وسیله نقلیه شما فعال بماند. در عمل، می‌تواند بیش از 300000 کیلومتر را بدون سروصدا بدود، مشروط بر اینکه به درستی از آن نگهداری شود و مراقب نحوه استفاده از آن باشید.

با وجود سبک رانندگی نرم و تعمیر و نگهداری منظم، هرگز نمی توانید خرابی ها را کاملاً رد کنید. گاهی اوقات چرخش بیش از حد گیربکس یا ضربه خوردن کافی است تا خطاها آشکار شوند.

چگونه گیربکس را تعویض کنم؟

این فرآیند بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود، زیرا تعدادی از اقدامات احتیاطی قبل، در حین و بعد از تعویض قطعه معیوب باید انجام شود. پروتکلی وجود دارد که باید رعایت شود که بستگی به نوع گیربکس خودروی شما و همچنین مدل دقیق آن دارد. به عنوان مثال، در یک گیربکس اتوماتیک، طرح گیربکس متغیر پیوسته مانند مدلی با کلاچ تک یا دوبل نیست . در یک گیربکس مکانیکی، تعداد دنده ها بر معماری قطعه تاثیر می گذارد.

مگر اینکه به تازگی یک کارآموزی را به عنوان مکانیک خودرو به پایان رسانده باشید، قطعاً نباید سعی کنید امور را به دست خود بگیرید. اگر در عملیات یا قضاوت اشتباه کنید، مشکل می تواند بدتر شود. این واقعیت که شما امنیت خود را به خطر می اندازید نباید نادیده گرفته شود.

لیست افراد حرفه ای واجد شرایط تعویض گیربکس بسیار طولانی است. می توانید به یک دستفروش در محله خود مراجعه کنید. همچنین می توانید از فروشنده خودرو مشاوره بگیرید، که می تواند نام گاراژهای مجاز در منطقه ای که در آن زندگی می کنید به شما بدهد. مراکز خودرو نیز گزینه بسیار خوبی هستند. در هر صورت، مطمئن شوید که چندین پیشنهاد را با هم مقایسه کنید تا بهترین ارزش ممکن را برای پول بدست آورید. از طرف دیگر، همیشه قبل از سپردن وسیله نقلیه خود، صلاحیت صنعتگر را بررسی کنید. او باید تمام دانش و مهارت های مورد نیاز برای مداخله مورد نظر را داشته باشد.

پس از تعیین وقت، به تعمیرگاه بروید. توضیح دهید که چه مشکلاتی با گیربکس دارید . مطمئناً متخصص برای درک بهتر وضعیت از شما سؤالاتی می پرسد. سعی کنید پاسخ های واضح و دقیق بدهید.

یک متخصص با صلاحیت تنها زمانی حذف را شروع می کند که مطمئن باشد این تنها راه حل یا حداقل بهترین راه حل برای بازگرداندن عملکرد کامل وسیله نقلیه شما است. تشخیص برای درک اینکه خطا از کجا می آید و چگونه آن را برطرف کنیم ضروری است. نشانه های خطا که گزارش کرده اید به عنوان راهنمای کارگاه در هنگام شناسایی خرابی عمل می کند. او قطعات مکانیکی، الکترونیکی و الکتریکی گیربکس را به طور کامل بررسی می کند تا مطمئن شود که نقص جزئی نیست که بتوان با برخی تنظیمات و/یا تعمیرات آن را اصلاح کرد.

جای تعجب نیست که گیربکس به تدریج حذف می شود. تعمیرکار قبل از برداشتن روشی همه بست ها، خودرو را تثبیت می کند. در انجام این کار، او باید طبق طرح گیربکس پیش برود که بسته به مدل متفاوت است.

پس از برداشتن جعبه معیوب، محصول جایگزین می تواند نصب شود. در اینجا نیز مهم است که به طور کامل پیش بروید و مراحل فردی را با دقت دنبال کنید.

پس از نصب، تعمیرگاه هنوز باید تعدادی بررسی را انجام دهد. او مطمئن می شود که تمام قطعات به درستی بسته شده اند و روان کننده اضافه می کند و به ویسکوزیته توصیه شده خودروساز پایبند است. سپس تست هایی را انجام می دهد تا مطمئن شود که همه دنده ها به درستی تعویض می شوند و صدای مشکوک یا ناهنجاری های دیگر وجود ندارد. پیکربندی مجدد سیستم معمولاً زمانی لازم است که عملیات شامل گیربکس اتوماتیک باشد.

تنها پس از یک فرآیند طولانی، که شامل استفاده از مدرن ترین ابزارها و دانش تخصصی قوی است، تبادل نظر تکمیل شده است. این می تواند چندین ساعت یا چند روز طول بکشد، به خصوص اگر باید منتظر بمانید تا جعبه دنده جایگزین در دسترس قرار گیرد. بنابراین مهم است که در تعمیرگاه عجله نکنید. بهتر است پس از تغییر انتقال، زمان لازم را برای اطمینان از عملکرد کامل سیستم انتقال مصرف کند.

مطلب پیشنهادی: چرا گیربکس اتوماتیک خراب می شود؟

هزینه تعویض گیربکس چقدر است؟

از همان ابتدا باید توجه داشته باشید که قیمت مورد انتظار به صورت موردی تعیین خواهد شد. تفاوت زیادی بین قیمت گیربکس و هزینه کار وجود دارد.

پس از تایید نیاز به تعویض گیربکس ، متخصص تخمینی را در اختیار شما قرار می دهد. او تا زمانی که پیشنهاد را نپذیرید تعمیر را شروع نمی کند و به شما زمان می دهد تا چندین پیشنهاد را مقایسه کنید. به محتوای برآورد تعمیر توجه کنید. وقتی او قیمت گیربکس نو را اعلام می کند به این معنی است که خود تعمیرگاه سفارش را انجام می دهد. قیمت اعلام شده معمولا شامل پورسانت است. با این حال، اگر خودتان خرید کنید، می توانید در پول خود صرفه جویی کنید.

شماره قطعه گیربکس را از تعمیرگاه دریافت کنید . این کار پیدا کردن یک قطعه یدکی سازگار را برای شما بسیار آسان تر می کند.

گیربکس هر چند وقت یک بار باید تخلیه شود؟

تعویض روغن در گیربکس بخشی از کارهای تعمیر و نگهداری معمول است. با گیربکس دستی ، منطقی است که به محض عبور از مرز 100000 کیلومتر، اولین تعویض روغن را برنامه ریزی کنید. پس از آن، تعویض گیربکس در حدود هر 50000 کیلومتر یا هر 5 سال یکبار باید برای محافظت از سیستم درایو از خرابی کافی باشد. اگر ماشین شما مجهز به گیربکس اتوماتیک است ، مسافت پیموده شده قبل از اولین تعویض روغن توسط سازنده تعیین می شود. اطلاعات در دفترچه تعمیر و نگهداری خودرو وارد می شود، اما به عنوان راهنما به طور منظم هر 25000 کیلومتر تا 50000 کیلومتر انجام می شود.

همیشه فواصل توصیه شده را دنبال کنید زیرا گیربکس شما به مقدار کافی روغن تمیز نیاز دارد. اگرچه به عنوان یک کل در نظر گرفته می شود، اما در واقع مجموعه ای از دنده ها و قطعاتی است که تا زمانی که خودرو متوقف شود، به طور مداوم کار می کنند. اصطکاک مداوم می تواند باعث گرم شدن و فرسودگی بسیاری از چرخ دنده ها شود. روغن گیربکس آنها را خنک و روان می کند.

با استفاده مداوم از آن، روغن کمتر و کمتر می شود. با کاهش سطح روغن، روانکاری به طور فزاینده ای دشوار می شود. بنابراین مهم است که سطح روغن را در فواصل زمانی منظم بررسی کنید. در صورت لزوم، روغن گیربکس باید پر شود. با این حال، اینکه آیا می توانید خود را به پر کردن مجدد محدود کنید به میزان آلودگی روان کننده نیز بستگی دارد. روغن تخلیه شده نیاز به تعویض دارد که نشان دهنده نیاز به تعویض روغن است.

توجه داشته باشید که تعویض روغن گیربکس مستقل از تعویض روغن موتور است. نه تنها فواصل توصیه شده متفاوت است، بلکه نوع روغن مصرفی نیز یکسان نیست. چند علامت هشدار دهنده می تواند به شما هشدار دهد که زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده است:

  • به سختی می توان گزارش ها را دریافت کرد، چه گرم چه سرد
  • هر بار که دنده را عوض می کنید یک کلیک می شنوید
  • دنده ها به بیرون می پرند حتی اگر مکانیزم دنده را درگیر نکنید
  • شما متوجه لکه روغن در پارکینگ خود یا در جاده هایی می شوید که رانندگی کرده اید
  • زمان واکنش گیربکس اتوماتیک شما در هنگام استارت سرد بیشتر از حد معمول است
  • تکان خوردن زمانی اتفاق می‌افتد که شروع و/یا تکان‌های ناگهانی در مراحل شتاب احساس شود.

مایلیم به این نکته اشاره کنیم که علائم دیگر نیز می تواند نشان دهنده نقص هایی باشد که نیاز به تعویض روغن دارند. همین علائم همچنین می تواند نشان دهد که گیربکس شما باید با قطعه قوی تری تعویض شود.

آیا ترفندهایی برای افزایش عمر گیربکس وجود دارد؟

بله، شما می توانید از گیربکس خود مراقبت کنید تا عمر “نامحدود” خود را حفظ کنید. رفلکس های ساده در جلوگیری از تغییر گیربکس های دستی یا اتوماتیک بسیار موثر هستند.

همانطور که قبلا ذکر شد، سطح مایع باید به طور منظم بررسی شود. منتظر نمانید تا نقصی رخ دهد تا بررسی کنید، همیشه بهتر است بیش از حد محتاط باشید تا از عواقب سهل انگاری متحمل شوید.

اگر متوجه علائم غیرعادی شدید، زمان را از دست ندهید! موارد غیرعادی را یادداشت کنید و آنها را به یک متخصص ارجاع دهید تا وضعیت انتقال را بررسی کند و تشخیص دهد که چه چیزی اشتباه است.

به وسیله نقلیه خود گوش دهید به معنای واقعی کلمه، باید بتوانید بین صداهایی که معمولاً هنگام رانندگی ایجاد می شود و صداهای غیرعادی تفاوت قائل شوید. به طور مجازی، باید نسبت به هر رفتاری که آشنا به نظر نمی رسد هوشیار باشید.

مطلب پیشنهاد: تفاوت گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گیربکس کار ایرانیان

آدرس تعمیرگاه اصلی : جنب اتوبان همت غرب جنب پمپ بنزین پل شهدای کن - تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک گیربکس